Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Utblick USA

Walmarts nya giv: leveranstjänster för andra detaljister

Publicerad: 25 augusti 2021, 09:45

Walmart drar igång en verksamhet där man erbjuder sina distributionstjänster till andra företag.

Foto: Pressbild

Walmart lanserar ytterligare ett affärsområde kopplat till sin e-handelsplattform. Walmart Go Local ger små och stora företag möjlighet att utnyttja detaljhandelsjättens enorma distributionsnät - och nå kunderna vid deras egen dörr.


Ämnen i artikeln:

Walmart

Lite i smyg har Walmart testat ett alldeles nytt affärsområde kopplat till det egna distributionsnätet.

– Vi vill bidra till att utveckla och hjälpa mindre och medelstora, lokala företag att nå ut med direktleveranser till deras kunder, säger John Furner, vd för Walmart USA.

Tanken bakom Go Local är att sälja platser i Walmarts fordon, både traditionella och självkörande, och drönare när de ändå levererar till kundens dörr. Walmart har redan tecknat avtal med ett antal företag, företrädesvis lokala detaljister, om att leverera kortsiktigt, långsiktigt, regelbundet och med express, som de själva uttrycker det.

– När kunderna förväntar sig snabbhet och pålitlighet är det viktigare än någonsin för företag att arbeta med en servicegivare som förstår handelns villkor och behov, säger John Furner.

Bakom lanseringen av leveranstjänsterna ligger bland annat att Walmart ser möjligheten att öka e-handelns lönsamhet genom att sälja utrymme på plattformen - och i fordonen.

På bara tre år har Walmart lanserat och skalat upp distribution och expressleveranser av upp till 160 000 artiklar från över 3 000 av sina 4 300 amerikanska butiker. Därmed kan så mycket som 70 procent av USA:s befolkning nås av Walmarts leveranser.

När världens största detaljhandelsföretag nu erbjuder sitt distributionsnät åt andra företag ser man framför sig hur andra företag ska kunna utnyttja det befintliga leveransnätet för att växa nationellt eller regionalt. Och det gäller allt från ett lokalt bageri som säljer tårtor till stora, nationella kedjor med exempelvis bilutrustning i sortimentet. Och allt detta till vad Walmart kallar ”till ett konkurrenskraftigt pris”.

Tom Ward, Walmart USA:s vice vd, säger att man jobbat hårt för att erbjudandet ska kunna anpassas till respektive kund i alla tänkbara storlekar.

– Då kan dessa företag fokusera på sin kärnverksamhet, allt det som de är bäst på, förklarar Tom Ward tanken.

Lanseringen av Go Local kommer bara veckor efter att Walmart offentliggjort planerna på att erbjuda flera av sina egen-utvecklade teknologier och distributionskapaciteter till andra företag. Detta genom ett samarbete med Adobe Commerce. 

Susan Berzelius

Utrikesredaktör, reporter

susan.berzelius@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Walmart

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News