Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag07.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Utblick USA

Tydlig pandemieffekt: Här är amerikanernas nya favorit för matinköpen

Publicerad: 28 Januari 2021, 08:20

Foto: Katherine Brabyn

En ny undersökning bekräftar att coronapandemin skapar snabba attitydförändringar. Här är den nya favoriten för matinköp i USA.


Ämnen i artikeln:

Amazon

Coronapandemin slår hårt mot de amerikanska konsumenterna – och skapar samtidigt förändrade inköpsmönster med en dramatisk ökning av e-handeln i USA.

De nya konsumtionsmönstren syns i resultatet av en färsk attitydundersökning. 

Amerikanernas nya favoritval för matinköp: Amazon.

Det visar undersökningen Dunnhumby Retailer Preference Index, som genomförts för fjärde året. Undersökningsresultatet, som rankar preferenser och inte hårda säljsiffror, är ytterligare ett tydligt kvitto på hur coronapandemin är på väg att förändra den internationella detaljhandeln.

I sina omdömen har de amerikanska kunderna särskilt uppskattat Amazons snabbhet, prisnivå och säkerhet. Det gjorde att e-handelsjätten fick högre betyg än tidigare matfavoriter som Trader Joe´s och H-E-B, som knep de båda topplatserna i förra årets mätning.

”Covidpandemin har skapat en ekonomisk berg och dal-bana på rekordnivå. Tillsammans med de stora förändringarna i hur och var konsumenterna vill göra sina matinköp förändrar detta konkurrensfaktorerna för dagligvaruaktörerna”, kommenterar Grant Steadman, chef för Dunnhumby i Nordamerika.

Kalle Östgren

Reporter

kalle.ostgren@bbm.bonnier.se

Ämnen i artikeln:

Amazon

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.