Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Utblick USA

Stort genomslag för Amazon Fresh i och med coronapandemin

Publicerad: 3 December 2020, 09:43

Foto: Amazon

Amazons Fresh-tjänst ser ut att vara 2020 års vinnare på den amerikanska e-handelsfronten. Enligt en ny undersökning säger 29 procent av konsumenterna att de ”regelbundet” använt Amazon Fresh.


Nedstängningen av det amerikanska samhället under 2020 blev även där ett stort genombrott för e-handeln med livsmedel. Nu visar färska siffror från Stockapps att e-handelsjätten Amazons Fresh-koncept är den stora vinnaren under pandemiåret. 29 procent av de som deltog i undersökningen säger sig ha ”regelbundet” använt sig av Amazon Fresh hemleveranstjänster och ytterligare 40 procent har använt sig av tjänsten ”mer” än tidigare.

Läs mer: Nätjätten är här – nu har Amazon lanserat sin svenska sajt 

Samtidigt har servicehandeln attraherat betydligt färre kunder än tidigare. Trafiken till dessa butiker har fallit med hela 53 procent hittills i år. Kunderna uppger allt från att man försökt koncentrera sin handling till färre tillfällen till rädsla för att vistas i små butiker som anledning till bortfallet.

Susan Berzelius

Utrikesredaktör, reporter

susan.berzelius@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.