Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag16.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Utblick USA

Sam's Club lanserar egna ”kiosker” för att screena medarbetarna

Publicerad: 24 Februari 2021, 13:01

Bild 1/2  Amerikanska kedjan Sam´s Club har utvecklat kontaktlös teknik för snabba hälsokontroller av medarbetarna.

Foto: Sam´s Club

Medlemskedjan Sam´s Club inför kontaktlös teknik för att bromsa smittspridningen. En av medarbetarna tog fram en fungerande prototyp – med sin egen 3D-skrivare.


 

Amerikanska medlemskedjan Sam´s Club börjar arbeta med kontaktlösa ”kiosker för hälso-screening” för att enklare, snabbare och mer tillförlitligt kunna kontrollera medarbetarnas hälsostatus och undvika spridning av covid-19-smitta.

Hälso-screeningen bygger på egenutvecklad teknik och enheterna rullas nu ut till kedjans cirka 600 varuhus över hela USA.

De helt kontaktlösa enheterna innehåller en inbyggd skanner som mäter kroppstemperaturen, en kamera för att verifiera medarbetarens identitet och ett digitalt formulär med hälsorelaterade frågor som aktiveras och styrs med hjälp av handrörelser.

Efter att kedjan utvärderat hundratals olika externa lösningar kom företaget fram till att det mest effektiva – och säkra – alternativet var att utveckla en egen teknisk lösning.

Trots restriktioner, hemarbete och begränsad tillgång till företagets teknik lyckades interne mjukvaruutvecklaren Ryan Giovacchini, rapporterar branschtidningen Chain Store Age, på bara en dag ta fram en fungerande prototyp – med hjälp av sin egen 3D-skrivare.

Ginese Colletti, en av kedjans produktchefer, berättar för tidningen att det var svårt att hitta screening-teknik på marknaden som är helt kontaktlös. 

– Vi visste att om vi kunde utveckla egen teknik för detta och göra vår ”kiosk” helt kontaktlös så skulle det göra att Sam´s Club kan sänka risken för att våra medarbetare exponeras för smitta, göra hälsokontrollerna smidigare och det skulle bli enklare att rulla ut enheterna internt, säger hon till Chain Store Age.

 

Kalle Östgren

Reporter

kalle.ostgren@bbm.bonnier.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.