Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Utblick USA

Eldrivet och förarlöst - så utvecklar Albertsons e-handelsleveranserna

Publicerad: 9 mars 2021, 09:15

Techföretaget Tortoise utvecklar tillsammans med amerikanska dagligvarukedjan Albertsons en förarlös leveransvagn.

Foto: Pressbild


Med minskade transportkostnader på mellan 50 och 75 procent testar amerikanska Albertsons-kedjan just nu ett eldrivet, förarlöst fordon. Vagnen har en räckvidd på fem kilometer.


Ämnen i artikeln:

Teknologi

Albertsons, med kedjor som Safeway och Albertsons, testar tillsammans med tech-företaget Tortoise just nu det eldrivna fordonet i norra Kalifornien. Den lilla vagnen, utrustad med kamera och högtalare, styrs på distans ända fram till dörren hos kunden. Den kan leverera såväl torra som frysta och kylda varor och kan ta en last på upp till 50 kilo.

Räckvidden för batteriet är en halv mil och när vagnen nått kunden får denna ett sms om att komma ut och hämta varorna i de låsta boxarna. Snitthastigheten uppgår till tre miles, cirka fem kilometer, i timmen.

Utvecklarna har beräknat kostnadsbesparingarna till mellan 50 och 75 procent jämfört med traditionella leveransalternativ.

– Vi är fast beslutna om att erbjuda våra kunder de bekvämast tänkbara leveransalternativen, säger Chris Rupp, ansvarig för den digitala utvecklingen på Albertsons.

– Vi testar, lär och implementerar vinnande koncept och uppfinningar för att ligga i framkant av branschens utveckling.

Susan Berzelius

Utrikesredaktör, reporter

susan.berzelius@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Teknologi

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News