Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Utblick USA

E-handeln dubblerad i USA: Nya kunder står för hela ökningen

Publicerad: 24 februari 2021, 09:09

På ett år har e-handelsförsäljningen med mat mer än dubblerats i USA.

Foto: Pressbild

E-handeln med mat ökade kraftigt i USA under januari. Jämfört med november var ökningen 15 procent och en stor del av ökningen kommer från helt nya online-kunder, enligt en ny undersökning.


Ämnen i artikeln:

Corona

Online-föräljningen uppgick till 9,3 miljarder dollar (cirka 70 miljarder kronor) i januari, enligt undersökningen Brick Meets Click från Mercatus. Det är en ökning med 15 procent jämfört med den senaste undersökningen som genomfördes i november då intresset för e-handlad mat sakta hade avtagit efter sommaren i USA.

Enligt undersökningen kommer den största tillväxten från helt nya näthandelskunder, cirka 16 procent uppgavs ha testat e-handel för första gången i januari.

I mars förra året när pandemin tog fart låg försäljningen av dagligvaror via nätet på fyra miljarder dollar, mindre än hälften av den i januari.

Undersökningen omfattar djupintervjuer med närmare 2 000 amerikanska konsumenter och deras e-handelsvanor via hämtskåp, drive thru, hemleveranser och leveranser via post och bud.

Susan Berzelius

Utrikesredaktör, reporter

susan.berzelius@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Corona

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News