Få hela storyn
Starta din prenumeration
Utblick USA
Publicerad: 24 Februari 2021, 09:09
På ett år har e-handelsförsäljningen med mat mer än dubblerats i USA.
Foto: Pressbild
E-handeln med mat ökade kraftigt i USA under januari. Jämfört med november var ökningen 15 procent och en stor del av ökningen kommer från helt nya online-kunder, enligt en ny undersökning.
Ämnen i artikeln:
CoronaOnline-föräljningen uppgick till 9,3 miljarder dollar (cirka 70 miljarder kronor) i januari, enligt undersökningen Brick Meets Click från Mercatus. Det är en ökning med 15 procent jämfört med den senaste undersökningen som genomfördes i november då intresset för e-handlad mat sakta hade avtagit efter sommaren i USA.
Enligt undersökningen kommer den största tillväxten från helt nya näthandelskunder, cirka 16 procent uppgavs ha testat e-handel för första gången i januari.
I mars förra året när pandemin tog fart låg försäljningen av dagligvaror via nätet på fyra miljarder dollar, mindre än hälften av den i januari.
Undersökningen omfattar djupintervjuer med närmare 2 000 amerikanska konsumenter och deras e-handelsvanor via hämtskåp, drive thru, hemleveranser och leveranser via post och bud.
Ämnen i artikeln:
Corona