Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag10.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Utblick USA

Amazons försök med handskanning skalas upp: Whole Foods-butiker testar betalmetoden

Publicerad: 26 april 2021, 12:12

Amazons nya betalmetod Amazon One testas i fyra Whole Foods-butiker i Seattle.

Foto: Pressbild

Efter ett lyckat test i några Amazon Go-butiker skalar nu Amazon upp piloten med betalning via skanning av kundens handflata. Metoden har dock stött på kritik från flera håll.


Ämnen i artikeln:

Amazon

Efter ett halvårslångt test i ett antal amerikanska Amazon Go-butiker går nu e-handelsjätten vidare med sin pilot med ”handflateskanning” som betalmetod.

I fyra Whole Foods Market-butiker i Amazons hemstad Seattle testas sedan i förra veckan en kontaktlös betalmetod som innebär att kunden viftar med sin handflata över en skanner.

Betalmetoden innebär att kunder som vill kunna betala med den nya tekniken måste koppla sin ”handflatesignatur” till sitt betalkort. Systemet, kallat Amazon One, kräver att handflatans linjer, struktur, ben och mjukdelar läses av och sparas i en särskild databas.

Utvecklingen av tekniken har påskyndats av pandemin när kunderna efterfrågar fler kontaktlösa betallösningar.

Men tekniken får kritik ur såväl integritets- som säkerhetsperspektiv.

– Biometrisk information som hackas eller stjäls kan ju inte ersättas med ett annat alternativ som exempelvis ett betalsystem med pinkoder kan, säger Paige Partley, säkerhetskonsult på 451 Research.

Men Amazon planerar trots kritiken att utöka antalet Whole Foods-butiker till sju i försöket.

– Vi anser att Amazon One är relevant för våra kunder och planerar att erbjuda systemet till bland annat kontor och sport- och konsertarenor, säger Dilip Kumar, vice vd med ansvar för Amazons fysiska butiker.

 

Susan Berzelius

Utrikesredaktör, reporter

susan.berzelius@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Amazon

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.