Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Utblick Tyskland

Tyskland går in i tuff lockdown: ”Väldigt allvarligt för handeln”

Publicerad: 14 december 2020, 15:08

Foto: Kalle Östgren

I går kom beskedet inför den tyska julhandeln: Alla butiker, undantaget de som betraktas sälja nödvändiga varor, stängs nu på onsdag. ”Väldigt allvarligt för handeln”, säger Anna Liberg, handelssekreterare och landschef för Tyskland hos Business Sweden, till Dagligvarunytt.


Tyskland är hårt drabbat av coronapandemins andra våg. De mjukare åtgärder som gällt under den senaste tiden har inte räckt för att hindra en eskalerad smittspridning. I fredags rapporterades ett rekordhögt antal dödsfall inom en 24-timmarsperiod med 598 avlidna och antalet smittade personer i Tyskland har nu passerat 1,3 miljoner.

Därför tar tyska förbundskanslern Angela Merkel i med hårdhandskarna. I går meddelade hon att Tyskland nu på onsdag går in i en ”hard lockdown”. Det innebär i korthet att alla butiker som inte betraktas sälja ”nödvändiga varor”, som mat, medicin och andra apoteksprodukter, tvingas hålla stängt.

Stängningen gäller i dagsläget till den 10 januari.

Anna Liberg menar att åtgärden var väntad.

– Merkel har under hela pandemin hållit regelbundna möten med den tyska republikens 16 förbundsländer. Alla inser hur allvarligt läget är nu, det fanns en väldig enighet i går, det var ett kort möte och beskedet var ingen överraskning. Det här innebär att restriktionerna för handeln i stort är tillbaka i samma läge som i våras, säger hon.

Mer i detalj, vilka varor ses som ”nödvändiga” och undantas?

– Enkelt uttryckt mat och mat och apoteksvaror, men också rengörings- och hygienprodukter för hemmen, sortiment som till exempel säljs hos populära aktörer som DM Drogerie-markt-kedjan.

Hur ser den tyska handeln på nedstängningen, inför jul?

– Handeln ser naturligtvis väldigt allvarligt på detta. Julhandeln under december minskade med cirka 20 procent, och i och med lock down blir det ytterligare bortfall i mångmiljardklassen. Hittills har kundtrafiken i de tyska stadskärnorna minskat med 30-40 procent säger Anna Liberg och fortsätter:

– Nu är det akut risk för att konsekvenserna blir ännu tuffare. Tyska prognosinstitutet Ifo flaggar för att i snitt 14 procent av handelns totala antal företag riskerar att gå i konkurs, med en ännu större andel bland mindre företag. I citykärnorna menar handelsförbundet HDE att upp till varannan butik riskerar att gå omkull, och ännu fler bland klädbutikerna.  

Hittills har de tyska detaljhandelsföretagen fått olika typer att kompensation, senast genom ett stort stödpaket i november. Den tyske finansministern Olaf Scholz begär nu ytterligare medel för att stötta handeln.

– Detaljhandelsföretagen har hittills inte haft samma möjligheter att ta del av stödpaketen. Företag som påverkas av restriktionerna har kunnat få hjälp för att kunna komma upp till 75 procent av den normala omsättningen så här års, men stödpaketen har bara omfattat åtgärder som sätts på riksnivå vilka inte drabbat handeln direkt förrän nu. Handelsföretagen har hittills inte använt korttidspermitteringar som verktyg i samma grad som övrig industri under hösten, men detta kan öka nu igen under lockdown. Jag antar att finansdepartementet nu överväger hur handeln kan kompenseras för att den förlorar stora delar av den viktiga julhandeln.

Anna Liberg sitter i Berlin som handelssekreterare och landschef för Business Sweden, som hjälper svenska företag öka sin globala försäljning och internationella företag investera och expandera i Sverige.

– Den andra vågen och denna nya, hårda ”lockdown” drabbar en rad svenska handelsföretag som är verksamma i landet. Tyskland är Ikeas största marknad och H&M finns med alla sina varumärken här. Här i Berlin finns en rad svenska aktörer, till exempel i centrala Mitte i Berlin i en ”skandinavisk triangel”, med bland andra Filippa K, Sandberg, Tiger, Granit och senast att öppna är L:a Bruket.

Hur påverkas dagligvaruhandeln?

– Den stora effekten, som i Sverige, är att e-handeln ökar kraftigt, särskilt med click and collect. Många mindre butiker är väldigt kreativa och har hittat sätt att ställa om.

– I stort är e-handeln givetvis den stora vinnaren också i Tyskland, men det gäller inte alla aktörer. Under våren var det 40 procent av e-handlarna som ökade försäljningen, medan 60 procent tappade och de är de stora plattformarna som ökar mest. De största nätaktörerna i Tyskland är Amazon, Zalando och Otto Group.

Hur vill du i en mening sammanfatta hur den tyska handeln ser på den nya nedstängningen?

– Läget är allvarligt framför allt för mindre retailers men kan tjäna som en katalysator mot digitalisering och hållbart tänkande. De svenska företagen är väl förberedda i Tyskland med väl positionerade webbplattformar säger Anna Liberg.

Kalle Östgren

Reporter

kalle.ostgren@bbm.bonnier.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News