Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Utblick Tyskland

Tyska jätten öppnar extremt energisnål framtidsbutik – med kryddgård och fiskodling på taket

Publicerad: 1 juni 2021, 06:17

Rewe öppnar pilotbutik byggd i trä, med cirkulär teknik och kryddodling på taket.

Rewe Group öppnar ”framtidens supermarket” i Tyskland, en pilotbutik byggd i trä, med takodling och cirkulär teknik. ”Först i Europa”, säger vice vd Peter Maly.


Ämnen i artikeln:

Ekologiskt

Tyska dagligvarujätten Rewe Groups pilotbutik ligger i Wiesbaden-Erbenheim, väster om Frankfurt, och är ytterligare en utveckling av kedjans ”gröna butiker”.

Butiken har en yta på cirka 1 500 kvadratmeter, är till största delen byggd av returmaterial och trä och storsatsar på energibesparing. Arkitekturen är iögonenfallande med träkonstruktioner, stora ljusinsläpp med saluhallskänsla och med taket i form av en inglasad odlingsyta, synlig för kunderna.

Butiken använder till hundra procent ”grön el”, regnvatten till anläggningen på taket, toaletter och rengöring. Eko-satsningen omfattar också intelligent kyl- och värmeteknik. Kedjan räknar med att butikens energiförbrukning kommer att vara ungefär 40 procent lägre än den i en vanlig supermarket.

Ytorna utanför butiken består till stora delar av blomsterängar som gynnar bin och andra insekter.

”Farmen” på taket används som krydd- och fiskodling. Framför allt odlas basilika, som kommer att levereras till 480 Rewe-butiker runt om i Tyskland. I fiskodlingen ska cirka 20 000 ciklider växa till sig för att kunna säljas senare i år.

Anläggningen på taket fungerar cirkulärt med ett ”aquaponics-system”. I systemet använder krydd- och fiskodlingen samma vatten: alger från kryddodlingen blir fiskarnas huvudsakliga föda och bakterier konverterar fiskarnas avföring till näring för växterna – det slutna systemet genererar därför nästan inget avfall eller restprodukter.

– Med lanseringen i Eberheim introducerar vi en ny generation gröna Rewe-butiker. För oss omfattar en holistisk syn på hållbarhet inte bara produkter och sortiment, utan också konstruktion och drift. Vi har byggt över 200 ”gröna butiker” sedan 2009 och ett nytt koncept med en intregrerad takodling är ett naturligt nästa steg för oss, säger Peter Maly.

 

Kalle Östgren

Reporter

kalle.ostgren@bbm.bonnier.se

Ämnen i artikeln:

Ekologiskt

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.