Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Utblick Tyskland

Aldi lanserar nytt närbutiksformat – med färgstark idé

Publicerad: 20 juli 2021, 12:57

Aldi tar hjälp av lokala konstnärer för att sätta färg på sitt nya butikskoncept.

Foto: Aldi

Tyska lågprisjätten Aldi har utvecklat ett nytt format för bostadsnära handel och urbana kunder – en ny idé för att profilera konceptet gjorde öppningen extra färgstark.


Ämnen i artikeln:

Lågpris

Aldi lanserar ett butikskoncept i miniformat för att kunna krypa in i stadskärnorna och visa sitt sortiment för nya kundgrupper.

Första öppningen: I Sydney, Australien.

Den ansvarige för projektet, Huw Longman, presenterar det så här: ”Vi på Aldi är stolta över att lansera ett utvecklat bekvämbutikskoncept i ett format som är både unikt annorlunda och typiskt, igenkänningsbart Aldi”.

Det nya formatet uppges vara ett stort utvecklingssteg för Aldi. Det traditionella sortimentet kompletteras av en kraftigt utökad sektion med färdiga måltider och on the go-alternativ. I entrén möts kunderna av en kaffebar och i en annan del av butiken kan de pressa egna fruktjuicer.

En del som också utökats är brödavdelningen, med många alternativ från lokala bagerier.

Men vad som ändå sticker av allra mest är väggmålningarna, utförda av den australiske konstnären Mulga (Joel Moore).

Idén att samarbeta med lokala konstnärer är en del av konceptet. Det kommer att ge varje ny närbutik en egen, personlig profil – samtidigt som materialval i inredningen, skyltsystemen, kassalinjen och medarbetarnas kläder skapar en konsekvent grund för varumärket Aldi.

Kalle Östgren

Reporter

kalle.ostgren@bbm.bonnier.se

Ämnen i artikeln:

Lågpris

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News