Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Utblick Storbritannien

Ryska utmanaren gör brittisk entré – med brutal strategi: ”Inga hyllor, ingen service, bara lågpris”

Publicerad: 29 juli 2021, 13:36

Kompromisslöst: Ryska hard discount-kedjan Mere på väg in i Storbritannien.

Ryska hard discount-kedjan Mere öppnar sin första butik i Storbritannien i augusti – och tänker utmana Lidl och Aldi på en brutal prismatch.


Ämnen i artikeln:

LidlLågpris

Mere bekräftar nu öppningsdatum för kedjans första butik i Storbritannien: Den 14 augusti, i Preston i mellersta delen av landet.

Det handlar om utpräglad hard discount: varorna exponeras på lastpallar och butiken kommer att erbjuda högst 1 200 olika produkter.

Meres mål för prissättningen: Att ligga 30 procent under lågprisaktörerna Lidl och Aldi.

För att klara detta kommer Mere att arbeta vidare med den modell kedjan gjort sig känd för: Direktleveranser till butiken och ett minimum av kundservice, med maximalt åtta medarbetare per butik.

– Den 14 augusti presenterar vi vårt butikskoncept. Riktig hard discount: Inga hyllor, ingen servcie, bara de lägsta priserna, säger kedjans brittiske utvecklingschef Aleksandr Chaklov till Retail Gazette.

Nyligen presenterade Mere sin plan att öppna över 300 butiker i Storbritannien under de kommande åtta till tio åren.

Meres moderbolag Torgservice grundades 2009 i Krasnoyarsk, Sibirien, av entreprenörerna och bröderna Sergei och Andrei Schneider.

– Vi är på gång att lansera ett nytt detaljhandelssegment i Storbritannien, säger Aleksandr Chaklov.

LÄS MER: Så ser den ut: Ryska lågpriskedjan som lägger Europa under sig 

 

Kalle Östgren

Reporter

kalle.ostgren@bbm.bonnier.se

Ämnen i artikeln:

LidlLågpris

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News