Få hela storyn
Starta din prenumeration
Utblick Storbritannien
Publicerad: 9 augusti 2021, 12:15
Asdas flaggskeppsbutik i Leeds erbjuder nu närmare 80 produkter i lösvikt.
Foto: Pressbild
Storbritanniens fjärde största dagligvaruaktör, Asda, har haft stora framgångar med sitt koncept för lösvikt. Nu lanseras ytterligare 50 produkter som ska säljas förpackningsfria i flaggskeppsbutiken.
Ämnen i artikeln:
MatsvinnHösten 2020 lanserade Asda med sina 640 butiker, ett butikskoncept för produkter som säljs i lösvikt. I en särskild zon i flaggskeppsbutiken i Leeds erbjuds kunderna att slippa förpackningar och handla i lösvikt.
Framgångarna har varit så stora att kedjan nu utökar sortimentet med ytterligare 50 artiklar från 26 till 76. I ett samarbete med några av de mest kända varumärkena ska kunderna kunna välja att ta med egna förpackningar och fylla på.
Bland utbudet märks Kellogg’s flingor, Coca-Cola i returglasflaskor, Whiskas torrfoder och Tildas risprodukter.
Sedan premiären förra hösten har efterfrågan på lösvikt varit så stor att det i flera fall passerat motsvarande förpackade produkter.
– Vi har alltid hävdat att det ska till ett samarbete med våra leverantörer för att förmå kunderna att handla mer hållbart. Detta är verkligen ett bevis för detta, säger Asdas kommersiella hållbarhetsansvariga Susan Thomas.
Susan Berzelius
Ämnen i artikeln:
Matsvinn