Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Utblick Storbritannien

Brittiska jätten öppnar eget ”Draknäste”: ”Ska hjälpa lokala producenter nå ut nationellt”

Publicerad: 24 maj 2021, 07:03

”Morrisons wants you!”, säger kedjans vd David Potts, som startat acceleratorprogrammet ”Growing British Brands”.

Foto: Kalle Östgren

Morrisons öppnar hyllorna för innovativa idéer med ett nytt program för snabbkoppling till marknaden. ”Vi erbjuder förmånliga villkor”, säger vd David Potts.


Ämnen i artikeln:

ProduktutvecklingProduktnyheter

Morrisons, en av Storbritanniens fyra största dagligvaruaktörer, har startat programmet ”Growing British Brands” för att få kontakt med fler lokala producenter med innovativa idéer – och hjälpa dem att växa genom lansering nationellt.

Entreprenörerna får ansöka till programmet – som öppnar för innovativa idéer inom mat, dryck, skönhetsvård och hushållsprodukter – och presentera sina idéer för Morrisons expertpanel.

Ambitionen är att identifiera innovativa idéer som har potential för en stor marknad. De som väljs ut för att få delta i programmet får chansen att komma in i hyllorna i kedjans alla 497 butiker. 

Morrisons ger stöd kring marknadsföring, förpackningsdesign och distribution. Kedjan ska sedan också hjälpa till med lansering i andra kanaler, som via Morrisons temalådor ”Food boxes” och hos Amazon.

Morrisons utlovar dessutom förmånliga betalningsvillkor för att komma igenom den ekonomiska flaskhals som hindrar många mindre aktörer från att växa.

– Det finns tusentals personer med fantastiska idéer, men att få ut innovationerna i större skala på marknaden är ofta en lång, riskabel och komplicerad process. Vi vet hur det fungerar, förstår entreprenörsandan och vill ge fullt stöd i att hjälpa nästa generation brittiska varumärken att nå den nationella marknaden, säger David Potts och fortsätter:

– Mindre entreprenörer har allt för länge saknat möjligheterna, och kanske också självförtroendet, att expandera goda idéer som har kapacitet att säljas i hundratals butiker. Det hoppas vi programmet ska kunna hjälpa till med.

Den nya satsningen kan ses som en fortsättning på Morrisons program ”Local Foodmakers”, som lanserades 2017 och som har lanserat över 1 300 produkter från lokala producenter.

 

Fotnot: I tv-showen ”Draknästet” (Dragon´s Den) får entreprenörer presentera sina idéer för en panel med riskkapitalister och branschexperter. Långköraren startade hos BBC 2005 och har också sänts i en svensk version.

Kalle Östgren

Reporter

kalle.ostgren@bbm.bonnier.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.