Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Utblick Storbritannien

Asda gasar satsningen på servicehandel - premiär i dagarna för premiumkoncept

Publicerad: 5 november 2021, 07:30

Asda on the Move ”premium” öppnar på ett 30-tal platser under hösten.

Foto: Pressbild

Brittiska Asda-kedjan skruvar sitt servicehandelskoncept och satsar på en premiumvariant av ”Asda on the Move” med exklusivare varor och ett bredare sortiment.


Efter 21 år under Walmart-flagga såldes Asda för ett år sedan till privata investerare som bland annat även äger drivmedelskedjan EG Group. Tanken är att hitta synergier mellan bensinstationernas dagligvarudel och Asda.

Med början i mitten av oktober öppnar Asda, Storbritanniens tredje största dagligvaruaktör, under hösten 29 ”extra special” Asda on the Move, alltså kedjans conveniencekoncept. Med 2 500 artiklar i hyllorna och ett stort urval av Asdas premium-sortiment ska kedjan ta upp konkurrensen med ledande servicehandelskedjor.

Satsningen är en del av den planerade expansionen tillsammans med Asdas nya samarbetspartner EG Group som främst driver bensinstationer med tillhörande servicehandel.

Går planerna i lås väntas 200 ”On the move”-enheter öppna under 2022.

– Vi breddar nu vårt erbjudande på convenience-marknaden och gör det ”extra special”, säger Derek Lawlor, CMO på Asda. 

– Segmentet har en 20-procentig tillväxt i jämförbara enheter och vi vill förstås vara med på den resan och ge våra kunder toppkvalitet på inte minst färdiga måltider och ett brett sortiment av drycker. 

Brittiska Asdas nya delägare bröderna Mohsin och Zuber Issa, vill nu expandera Asda on the Move, till kontinentala Europa. Bröderna Issa äger 3 000 EG Group-drivmedelsstationer i bland annat Nederländerna, Belgien, Tyskland och Frankrike och planen är att butikerna ska få det koncept som rönt stora framgångar i Storbritannien.

Susan Berzelius

Utrikesredaktör, reporter

susan.berzelius@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.