Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Utblick Norge

Norskt priskrig på läsk - tar upp kampen med den svenska gränshandeln

Publicerad: 29 juni 2021, 06:44

Norska dagligvaruaktörer sänker priserna på läsk för att ta upp kampen med den svenska gränshandeln.

Foto: Lars Welin

Nu sänker de norska dagligvaruaktörerna priserna rejält på läsk. Anledningen stavas förstås den öppnande gränshandeln mot Sverige. ”Läsk är den främsta lockvaran i den svenska gränshandeln” säger Kiwi-chefen Jan Paul Bjørkøy.


Ämnen i artikeln:

Lågpris

Det är den sockerfria läsken som de norska kedjorna nu sänker priserna på för att i någon mån försöka behålla sina norska kunder på hemmaplan. Medan en fyrpack 1,5 liter Coca-Cola kan kosta 70 kronor i Norge lockar de svenska gränshandelsbutikerna med motsvarande varor för 30 kronor. Nu går lågpriskedjan Kiwi i bräschen för ett regelrätt priskrig på läsk och sänker fyrpacken till 40 kronor. Men prissänkningen började redan tidigare i år. Vid årsskiftet kostade läsken 99 kronor i Kiwis butiker.

– Vi har valt prissänkningen på sockerfria Pepsi Max och Coca-Cola för att bidra till att norrmännen i högre utsträckning väljer den sundare varianten, säger Jan Paul Bjørkøy, vd för Kiwi-kedjan till tidningen VG.

Men Kiwis prisutspel fick inte stå oemotsagt särskilt länge. På måndagskvällen beslutade Coop Norge att matcha priserna och nu följer även Rema 1000 efter.

– Coop Extra sänker också priserna. Du ska inte behöva gå till ”de gröna” för att få billig Cola, säger Coops kommunikationsdirektör Bjørn Takle Friis. 

Susan Berzelius

Utrikesredaktör, reporter

susan.berzelius@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Lågpris

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News