Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag18.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Utblick Nederländerna

Säljrekord för Ahold Delhaize – men kostnaderna tynger jätten

Publicerad: 23 februari 2021, 10:12

Ahold Delhaize redovisar ett 2020 med starka säljökningar – och ökade kostnader.

Dagligvarujätten Ahold Delhaize redovisar ett starkt 2020 med rekordtillväxt online. ”E-handeln står nu för cirka tio procent av vår globala försäljning”, säger vd Frans Muller.


Den hollandsbaserade koncernen avslutatde fjolåret med en extremt stark försäljningstillväxt under det fjärde kvartalet.

Försäljningen under helåret 2020 landade på totalt 74,7 miljarder euro, en tillväxt på drygt 14 procent jämfört med föregående år.

Koncernens e-handel redovisar en rekordhög tillväxt under coronaåret 2020 – nätförsäljningen ökade med drygt 67 procent, till 7,6 miljarder euro. Under det fjärde kvartalet lyfte nätmaten med 129 procent i USA.

Men samtidigt steg också kostnaderna. 

Näthandeln visar en lägre lönsamhet än den i koncernens fysiska butiker, Ahold Delhaize har investerat tungt i nya leveransmodeller och annan infrastruktur kring e-handeln under året och resultatet pressades också av en pensionsskuld som reglerades i USA under året.

Kostnadsökningarna avspeglas i en lägre nettovinst, som minskade från fjolårets 1,8 till 1,4 miljarder euro.

Frans Muller, vd för Ahold Delhaize, är positiv i sin bokslutskommentar:

– E-handeln står nu för cirka tio procent av vår globala försäljning och vi är positionerade för fortsatt tillväxt med kraftiga kapacitetsförstärkningar under 2020 och inför 2021. Med stöd av investeringar och fortsatta innovationer väntar vi oss över 30-procentig tillväxt av e-handeln globalt och en ökning på mer än 60 procent i USA.

I korthet

• Ahold Delhaize är en av världens största dagligvaruaktörer.

• Koncernen bildades 2016 genom fusionen mellan Ahold och Delhaize Group.

• Verksamhet i Europa, USA och Indonesien med över 7 000 butiker i olika format och under olika kedjeprofiler (Albert Heijn är en av dem) samt med e-handel.

• Huvudkontoret ligger i Zaandam, Nederländerna.

 

Kalle Östgren

Reporter

kalle.ostgren@bbm.bonnier.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.