Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag21.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Utblick Nederländerna

Kedjan flyttar in maten på kontoren med profilerade ”minibutiker”

Publicerad: 16 December 2020, 05:00

Holländska supermarketkedjan Albert Heijn lanserar obemannade butiker för kontor och sjukhus inom ramen för sitt AH to go-koncept.


Albert Heijn kommer under nästa år att öppna obemannade butiker i miniformat i samarbete med varuautomatföretaget Selecta. 

Målet är att i en första omgång öppna minst hundra AH to go-butiker i med det nya ”mikrokonceptet” på olika kontor under 2021.

Den nya satsningen sker tillsammans med holländska Selecta, som konstaterar att coronapandemins restriktioner innebär att konsumenterna mer sällan är på sina arbetsplatser – och när det sker är det dessutom ofta på udda tider på dygnet. Det sätter käppar i hjulen för traditionella personalrestauranger och kafeterior, men öppnar nya möjligheter för obemannade koncept och varuautomater att nå konsumenter som också kan behöva kompletteringshandla på ”obekväma” klockslag.

Därför satsar Selecta på fortsatt utrullning av sina egna Foodie´s micro-markets. Detta nya upplägg finns redan på cirka två hundra platser i Europa – och det är detta som nu går in i samarbete på den holländska marknaden med Albert Heijn och kedjans bekvämkoncept AH to go.

De nya minibutikerna kommer, skriver Retail Detail, att erbjuda AH to go:s färskvarusortiment och kontorsanställda kommer som komplement att kunna handla från varuautomater dygnet runt. Betalning sker med hjälp av självskanning.

Konceptet är flexibelt, går att skräddarsy och anpassa till varje etablering. Albert Heijn ser en stor potential under de kommande åren, inte bara med tanke på pandemins effekter utan också på ändrade köpmönster och konsumtionsvanor.

– Jag ser stora möjligheter och behov också på sjukhus och i skolor. Med det nya konceptet tar vi nästa steg in i den dagligvarumarknad som inte är kopplad till hemmen, säger Albert Heijns vd Marit van Egmond till Retail Detail.

 

Kalle Östgren

Reporter

kalle.ostgren@bbm.bonnier.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.