Få hela storyn
Starta din prenumeration
Utblick Nederländerna
Publicerad: 15 september 2021, 08:06
Albert Heijn-kedjan i Nederländerna har köpt 39 butiker från en konkurrent.
Foto: Lars Welin
Nederländska Albert Heijn-kedjan tillförs 38 butiker när Ahold Delhaize i dagarna avslutar uppköpet av supermarket-kedjan Deen. Nu börjar konverteringen av butikerna.
Den regionalt baserade och familjeägda dagligvarukedjan Deen aviserade redan i februari i år att man ville sälja sina 80 butiker, främst belägna i de nordliga delarna av Nederländerna.
39 av butikerna och en distributionscentral såldes till marknadsledaren Albert Heijn som ägs av Ahold Delhaize-koncernen.
22 butiker övertas av Vomar Vordeelmarkt och ytterligare 19 butiker går till den mindre aktören Dekamarkt.
I avtalet, vars finansiella delar inte har kommunicerats, ingår att samtliga medarbetare får behålla sina tjänster.
Albert Heijn inleder nu konverteringen av de 39 butikerna, den första nyinvigs redan på onsdag i nästa vecka.
– Deen och Albert Heijn har en liknande historia som går många decennier tillbaka i tiden och som har en självklar plats i de nederländska hushållen, säger Albert Heijns vd Marit van Egmond.
Albert Heijn kommer efter övertaget att ha drygt tusen butiker i Nederländerna.
Susan Berzelius