Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag14.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Utblick Frankrike

Franska regeringen drar i handbromsen för jätteaffär

Publicerad: 20 januari 2021, 08:16

Couche-Tards förvärv av Carrefour har stoppats av den franska regeringen.

Foto: Wilfredor/Wikimedia Commons

Kanadensiska Couche-Tards försök att köpa Carrefour, världens näst största dagligvarukedja, får nobben av den franska regeringen.


Nyligen lade kanadensiska Alimentation Couche-Tard ett bud för att förvärva franska dagligvarugiganten Carrefour.

Prislappen på budet: 20 miljarder dollar.

Alimentation Couche-Tard är en av världens största ägare av närbutiker och bensinstationer. Ett kvitto på jättens närvaro i Sverige syntes 2015, då Couche-Tard samlade alla sina bensinstationer i världen under varumärket Circle K och skyltade om de tidigare Statoil-stationerna.

Under förra helgen meddelade parterna dock att affären läggs på is ”under rådande omständigheter”. Det man syftar på är att den franska regeringen drar i bromsen. Finansminister Bruno Le Main betecknade Carrefour som en kritisk del av landets försörjningsstrategi och säkerhet: ”En viktig del i den franska matförsörjningen och självförsörjningsgraden”.

Le Mains uttalande lutar sig mot den lag som antogs 1999 av det franska parlamentet och som hindrade utländska intressenter att äga mer än en fjärdedel av bolag i utvalda, samhällskritiska sektorer.

Till dessa sektorer räknas bland annat företag som har en viktig roll i fransk matproduktion och -distribution.

Gränsen för ägarandelen sänktes till tio procent när coronapandemin bröt ut.

Couche-Tard hade i sitt anbud bland annat lovat stora investeringar i Carrefours butiksnät, att inte genomföra några personalnedskärningar under de närmaste två åren och att behålla Carrefours huvudkontor i Frankrike.

De båda parterna säger nu att man tittar på andra sätt att närma sig varandra och skapa ett tätare samarbete. Flera analytiker har dock uttryckt sin tvekan över ambitionen och menar att Carrefour kan hitta starkare synergieffekter i andra samarbeten.

Kalle Östgren

Reporter

kalle.ostgren@bbm.bonnier.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.