Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Utblick Frankrike

Franska jätten styr om i krisen – satsar på lågpris och EMV

Publicerad: 25 november 2022, 11:57

Den franska dagligvarujätten Carrefour ändrar delvis inriktning framöver, mot mer EMV och lågpris.

Foto: Susan Berzelius

Nya lågprisbutiker och ett större utbud av egna varumärken. Förändrade kundmönster gör att Carrefour, Europas största dagligvarukedja, delvis ändrar inriktning för de kommande åren.


AT

Anna Trenning-Himmelsbach

redaktionen@dagligvarunytt.se


Den totala försäljningsvolymen har inte förändrats, men Carrefour har konstaterat att kunderna inte handlar på samma sätt som tidigare. De kommer oftare till butikerna, men köper då färre varor, och väljer i allt högre utsträckning lågprismärken. 

– Vi befinner oss i en kris som vi inte har upplevt på 40 år, sa gruppens vd Alexandre Bompard, när han nyligen presenterade livsmedelskedjans strategi för de kommande fyra åren ”Carrefour 2026”. 

Han syftade inte på företaget, utan talade om inflationen och om klimatförändringarna, och att människor både oroar sig för hur de ska få pengarna att räcka till månadens slut, och för jordens framtid. 

LÄS OCKSÅ: Unika siffror: Här vinner Coop mark – närmar sig marknadsledaren

Det här är en av anledningarna till att variationen av varor kommer att minska, till förmån för Carrefours egna märken, förklarade han. De sistnämnda ska utgöra 40 procent av utbudet i butikerna om fyra år, mot 33 procent i dag. 

Två nya butikskoncept ska dessutom testas i hemlandet Frankrike, som på helt olika sätt ska tillmötesgå nya behov och förväntningar hos kunderna. 

Hösten 2023 öppnas en första Atacadao i Parisregionen. Det är en så kallad Cash och Carry, som liknar en grossistbutik eftersom varorna säljs i storförpackningar på lastpallar, men är öppen för alla kunder. Det betyder att Carrefour importerar en modell som gruppen själv har utvecklat i Brasilien, där det redan finns hundratals Atacadao-butiker. 

LÄS OCKSÅ: Danska Coops lågpriskedja körde politisk kampanj i grönsakshyllan – överraskade av effekten

En helt annan typ av nya butiker som vänder sig till en annan kundkrets, ska gå under namnet Potager City, vilket kan översättas med Köksträdgården i centrum. 

Det handlar om små butiker som framför allt säljer färska och lokalt producerade varor. 

Enligt Alexandre Bompard är gruppen överlag inriktad mot en mer hållbar utveckling, även i kedjans andra butiker. 

En rad ”kontroversiella” substanser kommer att förbjudas i Carrefours egna produkter, som också kommer att innehålla allt mindre socker och salt. Kedjan ska minska sin egen energikonsumtion, och bland annat sätta upp solceller på parkeringsplatser utanför butikerna. 

LÄS OCKSÅ: Norska giganten mot kollisionskurs – med regeringen: ”På rätt väg”

Carrefour är i dag Europas största, och efter Walmart världens näst största, livsmedelskedja med butiker som går under olika namn, i ett 40-tal länder. 

I Frankrike har företaget fortfarande över 200 stormarknader, och enligt Alexandre Bompard har dessa långt ifrån spelat ut sin roll. Men de bör i högre grad inrikta sig på att sälja billigare varor. 

Sedan han tillträdde som vd för fem år sedan har organisationen slimmats, och antalet medarbetare kommer även under de kommande åren att bli färre. Idag har gruppen omkring 320 000 anställda. Nästa år kommer de att omfattas av ett nytt system av vinstandelar. 

Förra året omsatte gruppen 81,2 miljarder euro, alltså cirka 882 miljarder kronor. 

LÄS OCKSÅ: Besök hos Morrisons nya, stekheta koncept i London: ”Deliveroo Hop är ett nytt sätt att handla på” 

 

 

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev