Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag27.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Utblick Frankrike

Carrefour tar hjälp av kunderna  för att minska förpackningssvinnet

Publicerad: 11 Februari 2021, 10:25

Foto: Susan Berzelius

Franska dagligvarugiganten Carrefour öppnar förslagslåda och låter kunderna rösta på nya förpackningslösningar via plattformen ”Mission zero waste”.


Tillsammans med Denuo, branschorganisation för den belgiska återvinningsindustrin, lanserar Carrefour plattformen ”Mission zero waste”, en digital förslagslåda som stöd i kampen för att minska förpackningsvolymerna och plastavfallet.

Här kan alla delta med förslag och idéer kring förpackningsdesign, återvinning och nya lösningar.

Carrefour vill engagera kunder och allmänhet av flera skäl. Via plattformen hoppas man få in konkreta idéer som kan minska mängden avfall, synpunkter på befintliga förpackningar – och kanske hur en del av dem kan tas bort – och arrangera omröstningar kring hur man vill att kedjans förpackningslösningar ska se ut framöver.

Carrefour hoppas, skriver Retail Detail, få in nya förpacknings-idéer främst för kategorierna frukt och grönt, bröd, kakor och drycker.

Plattformen, som öppnade den 9 februari, tar in förslag i tre steg. I det första har konsumenterna två månader på sig att komma in med idéer, i det andra väljer en jury ut de tio bästa förslagen och arrangerar en omröstning om topplistan, i det tredje steget genomförs topptrions förslag i tre butiker i Belgien. De nya idéerna kommer att utvärderas för eventuell utrullning i större skala.

I dag återvinns drygt 80 procent av Belgiens förpackningsavfall – Denuos mål är hundra procent.

– Det enda sättet att nå målet är att både producenter och konsumenter samarbetar för att minska avfallet och arbeta mer cirkulärt. Det här initiativet utmanar konsumenterna att tillsammans med oss tänka igenom hur de kan minska förpackningsberget och hitta nya lösningar för återvinning, säger Denuos vd Stany Vaes.

Kalle Östgren

Reporter

kalle.ostgren@bbm.bonnier.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.