Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Utblick Finland

Här skapas en darkstore – i butik: ”Kunderna får mer utrymme”

Publicerad: 18 november 2021, 11:58

Hittills har Kesko plockat online-order i butik, bland hyllor och kunder. Med det nya systemet blir det bättre plats för alla.

Foto: Kesko

Digitaliseringen av dagligvaruhandeln i Finland ligger långt efter den i Sverige. Men nu ska Kesko testa ett automatiserat plocksystem direkt i butik - mitt i centrala Helsingfors.


När Finlands marknadstvåa, Kesko, ska utveckla plock- och leveranssystem väljer de att göra det genom att skapa en ”mini-darkstore” i en av Helsingfors citybutiker. K-Citymarket Gräsviken nära vattnet i de centrala delarna av huvudstaden är en av Keskos butiker med högst online-andel. Det var därför naturligt att butiken skulle bli pilot för systemet med automatiserat e-handelsplock direkt i butik.

– Butikens läge och höga andel online-handel gör valet givet, säger Keskos direktör för e-handel och digitalisering Antti Rajala.

– Vi är glada över att vara en del av detta projekt som är banbrytande för finsk dagligvaruhandel online, säger Tero Huhtala, handlare på K-Citymarket Gräsviken.

Tero Huhtala, handlare i K-Citymarket Gräsviken i Helsingfors.

Foto: Mari Lahti

– Onlineförsäljningen är en väsentlig del av vår butiks verksamhet och allt fler kunder gör sin vardag enklare genom att handla online, något vi inte minst under pandemin såg. 

En av fördelarna med systemet som butiken ser är att varuplocket flyttas från gångarna till en separat del av butiken.

– Kunderna får mer utrymme för handel i den fysiska butiken, säger Tero Huhtala.

Och det är just kombinationen av digital och fysisk handel som fått Kesko att ge sig in denna annorlunda lösning. Att kunderna får tillgång till effektivt plock av kanske främst basvaror samtidigt som butikens hela utbud av färskvaror och non food finns tillgängligt för komplettering i samband med att ordern hämtas ut.

Fullt utbyggt kommer plocket med hjälp av 45 robotar att gå fyra gånger snabbare än manuellt varuplock. Premiären beräknas till första halvåret 2022.

 

Om Kesko Finland

Omsättning 2020: 5,7 miljarder euro (+3,6 procent mot 2019)

Antal butiker: 1 200 varav 470 med onlineservice.

Övrigt: Marknadstvåa efter kooperationen. Fyra profiler.

 

Susan Berzelius

Utrikesredaktör, reporter

susan.berzelius@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.