Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Utblick Danmark

Rema 1000 tar andelar i Danmark - närmar sig argaste lågpriskonkurrenten

Publicerad: 4 augusti 2021, 09:48

Norskägda Rema 1000, här butiken i Randers, är på god väg att gå om argaste konkurrenten Netto i Danmark.

Foto: Susan Berzelius

Norskägda Rema 1000-kedjan tar marknadsandelar och närmar sig argaste konkurrenten Netto i Danmark. Men allra mest växte Lidl under 2020.


Retail Institute Scandinavia, RIS, visar i en ny kartläggning, Supermarkethandboken 2021, att Reitanägda Rema 1000 växer och tar marknadsandelar i Danmark. Under föregående år uppgick omsättningen i kedjans 357 butiker till 23,4 miljarder danska kronor, motsvarande cirka 34 miljarder svenska kronor vilket innebär att Rema 1000 har nästan 34 procent av discountmarknaden i Danmark. RIS uppskattar att gapet mellan kedjorna nu är under 300 miljoner danska kronor vilket motsvarar omsättningen i fem genomsnittliga Rema 1000. Netto med sina 524 butiker har en andel på den danska lågprismarknaden på knappt 35 procent.

Enligt uppgifter i norska branschtidningen Dagligvarehandelen uttalade Rema 1000:s grundare, Odd Reitan, redan för 25 år sedan att målet för kedjan var att bli största lågpriskedjan i landet.

Allra mest växte dock Lidl under pandemiåret 2020 i Danmark. Kedjan ökade sin omsättning med över 13 procent och har nu en marknadsandel på åtta procent. 

Aldis marknadsandel uppgår till sju procent.

Susan Berzelius

Utrikesredaktör, reporter

susan.berzelius@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News