Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Utblick Danmark

Danska jättens hjälpande hand i krisen – lanserar ny kedja: ”Ett väldigt konkret vapen mot inflationen”

Publicerad: 28 september 2022, 11:49

Per Bank, vd för Salling Group.

Foto: Pressbild

Billigare än lågpris – det utlovar Salling Group i sin nya butikssatsning. Genom att ta bort ett stort antal kostnader ska Basalt kunna hålla i snitt 15 procent lägre priser.


Daniel Norman

daniel.norman@bonniernews.se


Salling Group, med kedjor som Bilka, Føtex och Netto, lanserar en ny butikskedja. 

I ett pressmeddelande konstaterar den dagligvarujätten att många danskar kämpar för att få hushållsbudgeten att gå ihop med inflation och skenande energipriser. 

Som ett svar på det lanserar Salling Group Basalt där de utlovar 15 procent lägre priser än hos låprisaktörerna i landet. 

– Många danskar upplever en enorm press på grund av sin privata ekonomiska situation och behöver matbutiker som hjälper dem att få vardagen att gå ihop. Med ett innovativt butikskoncept väljer vi därför att tänka nytt snarare än att dra ner. Samtidigt som inflationen pressat upp matpriserna med nio procent sänker vi nu dem med i genomsnitt 15 procent hos Basalt, säger Salling Groups vd Per Bank i en kommentar. 

Hur ska då det gå till? I pressmeddelandet förklarar gruppen att det handlar om att skala bort ett stort antal kostnader:

Sortimentet kommer att vara mer begränsat. På så sätt kan Salling Group minska antalet veckoleveranser till butikerna. Där kommer att finnas ett brett urval av de mest basala vardagsvarorna. 

Produkterna kommer till stor del att exponeras i sina emballage på pallar och hyllor i butiken, vilket minskar hanteringskostnaderna. 

Basalt kommer inte att sälja några kyl- och frysvaror vilket gör att energikostnaderna kan reduceras. 

Butikerna kommer att vara stängda kvällstid vilket minskar både energi- och personalkostnaderna. 

LÄS OCKSÅ: Exklusivt – här är kedjorna som höjer priserna mest och minst just nu: ”Ett tufft spel”

Billigare än lågpris, det är Salling Groups slogan för den nya butikskedjan Basalt.

Foto: Pressbild

LÄS OCKSÅ: Nya siffror: EMV rusar i pris – höjs snabbare än leverantörsmärken

Basalt kommer inte att erbjuda några volymrabatter utan kommer att ha fasta priser varje dag. I pressmeddelandet berättar gruppen att mer än 80 procent av varorna kommer att kosta mindre än 20 danska kronor, och drygt hälften mindre än 10 danska kronor. 

– Genom att avsevärt sänka våra fasta kostnader kan vi erbjuda danskarna marknadens bästa priser för de mest grundläggande matvarorna. Som alla andra hoppas vi att konsumentpriserna ska falla men genom Basalt ger vi danskarna ett väldigt konkret vapen mot inflationen här och nu, säger Per Blank. 

En första butik öppnar 11 oktober i Kastrup. Dagen efter väntar ytterligare två öppningar, en i Århus och en i Helsingör. Innan jul räknar Salling Group med att ha öppnat tio Basalt-butiker runt om i landet. 

– Inledningsvis lansera vi tio stycken, men vi tittar redan på flera orter för fler etableringar, säger Per Bank.

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev