Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Utblick Danmark

Danska Coops lågpriskedja körde politisk kampanj i grönsakshyllan – överraskade av effekten

Publicerad: 23 november 2022, 08:17

Med lägre pris på frukt och grönt kan köttkonsumtionen minska – vilket är bättre för klimatet. Det lyfter Thomas Nielsen, direktör för kedjan Coop 356discount.

Foto: Pressbild

Med en prissänkning motsvarande momsen ökade danska Coops lågpriskedja försäljningen av grönsaker med 44 procent. Nu trycker kedjan på för att få igenom en nationell momssänkning.


Monika Nilsson Lysell

monika.nilsson@bonniernews.se


Under sju dagar i månadsskiftet oktober-november valde lågpriskedjan Coop 365discount att sänka priset på frukt och grönsaker med 20 procent. Rabatten motsvarar momsen. Kampanjen, som omfattade alla 270 butiker i

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Tidning direkt i brevlådan, 39 nr per år
Aktuell överblick, fördjupning och insyn i svensk och utländsk dagligvaruhandel.

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 2 795 kr ex. moms (ord. pris 3 495 kr ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vår tidning. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev