Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Utblick Danmark

Danska Coop storsatsar på sitt lågpriskoncept - 120 nya butiker under 2022

Publicerad: 5 januari 2022, 07:47

Danska Coops lågpriskoncept 365discount byggs ut kraftigt under 2022.

Foto: Coop

Danska Coop storsatsar på sitt lågpriskoncept. Under 2022 räknar kedjan med att öppna tio nya 365discount-butiker i månaden.


Ämnen i artikeln:

CoopLågpris

– Nu anpassar vi lågprisprofilen till kundernas nya krav, säger Thomas Nielsen, Coop.

Med den största utrullningen av en ny butikskedja någonsin vill Coop i Danmark utmana stora etablerade hard discount-aktörer som Lidl och Aldi. Under 2022 ska Coop öppna 120 nya enheter i Coop 365discount-kedjan.

För närvarande består kedjan av 70 butiker och med en genomsnittlig öppningstakt på tio butiker i månaden under året kommer Coop-kedjan att omfatta 190 butiker vid nästa årsskifte.

Redan för 40 år sedan öppnade Coop Danmark sin första lågpris-kedja men enligt vd Kræn Østergård Nielsen har kundernas krav på diskont ändrat sig under åren.

– Nu vill man hitta alla varor man behöver på ett ställe, de ska vara hållbara, hälsosamma och med hög kvalitet. Men samtidigt med låga priser. Det har vi tagit hänsyn till under testen med 365discount.

De flesta av de nya butikerna kommer att vara omställda, tidigare Fakta-butiker men Coop räknar med att etablera 25 helt nya butiker under året.

Några av de faktorer som kedjan tar med sig från den första tiden med omställda lågprisbutiker är:

* Allergi- och miljövänliga varor till discount-priser

* Bonus på all frukt och grönt

* Färdiga måltider till konkurrenskraftiga priser

* Digitala lösningar som Scan and Pay i alla butiker

* Ett tillräckligt brett utbud så att kunden inte behöver gå till flera butiker

Susan Berzelius

redaktionen@dagligvarunytt.se

Ämnen i artikeln:

CoopLågpris

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev