Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Utblick Asien

Kinesiska konceptet som alla sneglar på – så funkar Alibabas Hema-kedja

Publicerad: 1 februari 2022, 07:58

Hema-kedjan omfattar inte bara supermarkets utan också närbutiker, hämtstationer för frukost, hypermarkets enbart för medlemmar och till och med fullsorterade, app-styrda gallerior.

Alibabas Hema-supermarkets är omskrivna – och en internationell inspirationskälla. Här är huvuddelarna i konceptet.


Alibaba har cirka 300 butiker i sin Hema-kedja, eller Freshippo, som den heter på engelska. Med konceptet har kinesiska tech- och e-handelsjätten kombinerat fysisk upplevelse med digital handel och samlat hela köpprocessen i kundens mobil, via Alibabas app. Kunderna genomför sina köp, skannar och betalar i självutcheckningsstationer med Alipay – i vissa butiker med hjälp av ansiktsigenkänning. Information om produkterna och personanpassade tips på alternativ fås via streckkoder.

LÄS OCKSÅ: Tio punkter som formar framtidens matvarubutik: ”Pandemin lär oss att livet inte är för evigt” 

Kunden kan välja hemleverans och varorna börjar då plockas i butiken – som samtidigt är distributionscentral med transportband för matkassarna i taket. Hushåll inom ett par kilometers radie kan få varorna hemlevererade inom 30 minuter, efter att kunden valt önskat tidsfönster.

Butikerna är färskvarufokuserade med ”farmers market” med grönsaker från lokala odlare (många ingår i ett växande samarbete med ”Hema-byar”), butiksbageri och fisk- och skaldjursmarknad tillsammans med specialvaruavdelningar, foodcourt och restauranger där kunderna kan få sina varor tillagade och serveras av robotar.

Alternativet ”click and collect” finns och avhämtning kan ske inte bara i kylda skåp, utan också av färdiglagat i värmeskåp.

Hema-kedjan omfattar inte bara supermarkets utan också närbutiker, hämtstationer för frukost, hypermarkets enbart för medlemmar och till och med fullsorterade, app-styrda gallerior.

LÄS OCKSÅ: Jakten på framtidens butik: Här är idéerna som omvandlar dagligvaruhandeln

Den som inte har tid eller lust att gå till en fysisk matbutik ordnar inköpet via appen, som enbart visar varor som finns tillgängliga för tillfället – och ger erbjudande att upprepa den senaste hemleveransen med ett klick.

Som kedjans Tom Brennan uttrycker det i ett filmklipp:

– När jag bodde i USA var matinköp en tidsödande process som jag försökte undvika till varje pris. Men nu, när jag flyttat till Kina, är det bland det roligaste jag vet att handla mat.

Kalle Östgren

Reporter

kalle.ostgren@bbm.bonnier.se

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev