Rätt prissättning skapar förutsättningar för ökad försäljning och högre lönsamhet. Men trots att priset har störst hävstång på lönsamheten är det den parameter som de flesta företag jobbar minst med. Under denna utbildning får du lära dig hur pris påverkar försäljningsvolymer och lönsamhet. Vi går igenom prissättningsteori, beteendeekonomiska aspekter på hur kunder fattar prisbeslut och hur du själv sätter rätt priser.
De flesta företag sätter sina priser baserat på kostnader, magkänsla eller enkla modeller i stället för att skapa sig en djupare förståelse för prissättningen och dess effekt på kunder och konkurrenter.
Många företag har också en relativt låg förståelse om relationen mellan pris, försäljningsvolymer och kostnad. Undersökningar visar att så många som 80 procent inte vet hur de genererar sin lönsamhet (EPP price maturity report 2019).
Med en ökad komplexitet med fler försäljningskanaler, både fysiska och digitala, kommer också ett ökat behov att ha rätt pris i rätt affärssituation.
UTBILDNINGEN GÅR IGENOM:
Grunderna i prissättning och kopplingen mellan pris, volym och lönsamhet och hur förbättrad prissättning kan öka både försäljningsvolymen och lönsamheten
Varför värdebaserad prissättning är den bästa prissättningsmetoden och kan hantera alla typer av produkter och tjänster oavsett om företagets prisstrategi är lågpris eller premium
Beteendeekonomiska aspekter på prissättning; hur vi människor tar köpbeslut, och olika taktiska metoder hur det kan användas när vi sätter pris
Hur de bästa företagen jobbar med sin prissättning och hur man blir lika bra – Getting pricing done right
Vikten av segmentering och differentiering för att kunna erbjuda rätt produkt till rätt pris vid rätt tillfälle
Skillnader och likheter i prissättning inom B2B, B2C och mellan fysiska produkter, serviceerbjudande och digitala lösningar
Hur man sätter pris baserat på kundvärde och hur man beräknar kundvärdet
Övningar där du får applicera teorier och tekniker på ditt företag och affärsmodell
UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Alla som ansvarar för och påverkar företagets affärer och som behöver insikter och kunskap för att förstå hur rätt prissättning kan påverka försäljning och lönsamhet. Utbildningen passar både B2B- och B2C-företag.
MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du som deltagare ska få
Ökad förståelse för varför priset är den viktigaste parametern för att uppnå lönsamhet, tillväxt och kostnadskontroll
En strategisk och helhetssyn på prissättning och hur man skapar värde genom olika prisstrategier och förbättrar kvaliteten på ditt företags prissättningsprocess
Förståelse för beteendeekonomi och hur kunder fattar sina prisbeslut samt praktiska tips hur man kan öka både betal- och köpvillighet
Kunskap om fördelarna med värdebaseradprissättning och varför det är den bästa prissättningsmetoden
Praktiska och användbara insikter och effektiva verktyg för att ta företagets prissättning till en ny nivå
Program
09.00 Välkomnande och introduktion
09.15 Prissättning – företagets viktigaste beslut
Grundläggande kunskaper om prissättning och prisstrategier
Kopplingen mellan pris, volym och kostnad
Praktiska övningar i hur du kan identifiera områden för att förbättra företagets tillväxt och lönsamhet, samt exempel på hur man mäter effekten av prisförändringar
10.15 Kaffe
10.30 Det kommersiella perspektivet
Förståelse för begreppen betalningsvilja, priselasticitet, beteendeekonomi och price power
Hur kunder fattar sina prisbeslut
Övningar i hur du kan applicera kunskap om beteendeekonomi i praktiken för att öka försäljningen
12.00 Lunch
13.00 Värdebaserad prissättning
Värdebaserad prissättning och varför alla priser kan och bör baseras på kundvärde
Hur man sätter pris baserat på kundvärde
Övningar för att få praktiska erfarenheter i att identifiera och beräkna kundvärde
15.00 Kaffe
15.15 Från teori till praktik – Make it happen
Organisera er prissättning.
Etablera och implementera prisstrategier, prisprocesser och metoder anpassad till företagsstorlek och affärsupplägg
Praktiska exempel att ta med sig till nästa ledningsgruppsmöte
16.30-17.00 Sammanfattning/tid för frågor/avslut