lördag28 januari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera
Till alla utbildningar

Masterclass e-handel – så skapar du framgång i hela kedjan

Alla utbildningar

Denna utbildning ger dig en djupgående förståelse för e-handel i grunden och vad som skapar framgång i dess olika delar. Utifrån en modell med sex olika grundpelare får du lära dig hela kedjan – från att sätta strategi, skapa effektiva köpresor, driva trafik, analysera data, få väloljade operations och en e-handels-optimerad organisation. Du får handfasta tips, idéer, inspiration och verktyg att jobba med i ditt företag oavsett om ni är i uppstarten, i en transformationsresa eller om ni ska utveckla er e-handel.

UTBILDNINGENS MOMENT:
Utifrån en modell med 6 olika grundpelare får du lära dig att analysera din e-handel och vad som skapar framgång i dess olika delar.

1. Strategin
Utifrån att belysa frågeställningarna ”vem är vi?” ”vad säljer vi?” och ”varför?” går vi igenom hur man sätter en strategisk position för sin e-handel, vilket i sin tur sätter grunden för hela verksamheten.

2. Försäljning – optimera för köp
Hur optimerar du en e-handel för att skapa bästa möjliga förutsättningar för köp? Vi går igenom 65 grundläggande UX-parametrar och lär oss hur köpupplevelsen påverkas av vad vi ser och gör på sajten. Vi går också igenom hur du får ett kundresetänk att genomsyra hela upplevelsen.

3. Trafik – att välja kanaler, attrahera trafik och analysera
Hur du får inkommande trafik – kanalmix, målgrupper och verktyg för att analysera trafik och vilka KPI:er du ska arbeta med.

4. Datapunkter
Hur du sätter upp korrekta datapunkter och kontrollerar så att datan som samlas in stämmer med verkligheten.

5. Operations – så får du det att funka
Vad du ska tänka på för att få de operativa verksamheten att fungera på topp – allt från logistik och kundtjänst till IT och avtal.

6. Organisation – optimera för e-handel
Denna del handlar om vad som krävs av en organisation när man driver e-handel och hur den ska drivas i en liten, medelstor eller stor organisation.

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Dig som jobbar inom försäljning och marknadsföring och inom e-handel. Detta är en utbildning för dig som vill berika din kunskap inom e-handel och få en bred kunskapsplattform att jobba utifrån. Utbildningen är teoretisk med övningar som på pedagogiskt sätt trimmar e-handelscellerna i hjärnan.

MÅL MED UTBILDNINGEN:

  • Få djupare förståelse för e-handelns grundpelare
  • Belysa utmaningar och lösningar från olika case från verkligheten
  • Få verktyg för mätbarhet och lönsamhet
  • Träning i att tänka som en e-handlare
  • Nätverka och problemlösa tillsammans
  • Känna trygghet i e-handelns tekniska delar

Dela kursen

Program

DAG 1

09.00 Check-in och introduktion till utbildningen

  • Introduktion till utbildningen
  • Kort presentationsrunda
  • Mål, syfte och förväntningar

09.30 Introduktion till e-handel

  • Begrepp och definitioner: Liten användbar ordlista
  • E-handelns olika delar och hur de fungerar

10.15 Kaffe

10.30 Klassiska misstag och missuppfattningar om e-handel

  • Misstagen många gör
  • Lärdomar många får
  • Övning: Fundera på ett misstag ni gjort kopplat till e-handel och dela med er i gruppen. Diskutera kring lärdomar kopplade till det.

12.00 Lunch

13.00 Moment 1: Strategi
Strategi i e-handel utifrån VAD, HUR, VARFÖR. Den strategiska positionen är fundamentet för e-handelns syfte att finnas. Här pratar vi om vikten av strategi och att veta vem man är och vilka man vill vara på marknaden.

  • Vem är vi?
  • Vad säljer vi?
  • Varför?
  • Hur ska vi erövra den icke-lojala kunden?
  • Summering: Hur sätter vi en strategi?

15.00 Fika

15.15 Moment 2: Försäljning
Hur optimerar man en e-handel för att skapa bästa möjliga förutsättningar för köp? Vi går igenom UX (User Experience) på ett grundläggande sätt och lär oss att förstå hur köpupplevelsen påverkas av vad vi ser och gör på sajten.

  • Bästa möjliga förutsättningarna för försäljning
  • Optimera möjligheten till köp
  • Optimera användarupplevelsen
  • 65 grundläggande UX-parametrar
  • Uppgift: Gör en egen UX-analys på din sajt eller vår exempelsajt

16.30-17.00 Sammanfattning/tid för frågor/avslut

DAG 2

09.00 Check-in

  • Reflektion och frågor från gårdagen
  • Dagens agenda
  • Mål, syfte och förväntningar


09.30 Moment 2 fortsättning: Kundresetänk

  • See-, Think-, Do-, Care-modellen
  • CRM ur ett e-handelsperspektiv
  • Automation – vad innebär det och hur kan man jobba med det?
  • Gruppövning där vi tillsammans i smågrupper skapar den perfekta kundresan

10.15 Kaffe

10.30 Moment 3: Trafik
I trafikdelen pratar vi om inkommande trafik. Vi går igenom kanalmix, målgrupper och pratar om verktyg för att förstå trafik på ett enkelt sätt. Här jobbar vi också igenom begreppet KPI (Key Performance Indicator) och varför det är bra att använda sig av.

  • Övergripande genomgång av trafik
  • Potentialen i att förstå trafik
  • Trafik och nyckeltal
  • Övning: Vilka KPIer ska vi jobba med och när? Vi går igenom olika case och workshoppar fram relevanta KPIer

12.00 Lunch

13.00 Moment 4: Datapunkter
Här tittar vi på vikten av korrekt uppsatta datapunkter och hur man på enklast möjliga sätt kan kontrollera att den datan man samlar in stämmer med verkligheten.

  • Datamätning
  • Förståelse av data
  • Användning av data

14.00 Moment 5: Operativa verksamheten
Om man har gjort alla rätt i sin e-handel och skruvat på allt som går att skruva på – kommer då den operativa verksamheten fungera? Det vill säga – kommer vi leverera?

  • Logistik
  • Kundtjänst
  • IT
  • Avtal

15.00 Fika

15.15 Moment 6: Organisation
Hur väl är organisationen rustad och medvetna om e-handelsstrategin? Hur ska e-handeln drivas i en liten, medelstor eller stor organisation? Här diskuterar vi hur och vad som krävs av en organisation som driver e-handel.

  • Genomgång organisationskarta liten e-handel
  • Genomgång organisationskarta större e-handel

16.15-17.00 Sammanfattning/tid för frågor/avslut