Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Ledare

Gertrud Svensén: Vi måste kämpa mot matsvinnet - varje dag

Att klimataktivisten Greta Thunberg i helgen fick vara gästredaktör för Dagens Nyheter har utlöst en debatt inte minst i journalistkretsar. Oavsett om man tycker att det påverkar tidningens oberoende eller inte, är det svårt att blunda för angelägenheten i hennes budskap: Ska vi ha en chans att nå målen i Parisavtalet måste utsläppen av växthusgaser börja minska drastiskt redan i dag – inte 2025 eller 2030.

Publicerad: 11 December 2020, 09:30

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Foto: Gettyimages


Livsmedelssektorn står för 20–30 procent av de globala utsläppen av växthusgaser. För att minska dem krävs en hel rad åtgärder, bland annat att få ner användningen av fossil energi i produktionsledet, minskat köttätande – och minskat svinn. Så mycket som en tredjedel av all mat som produceras når aldrig fram till någon människas mun utan kasseras på vägen. 

FN har satt ribban högt i sina globala hållbarhetsmål: Mellan år 2015 och 2030 ska matsvinnet per person i butik och konsumentled halveras. I dagarna lanserar Livsmedelsverket en kampanj för att tydliggöra skillnaden mellan bäst före-datum och sista förbrukningsdag, som en del i det nationella arbetet för att minska matsvinnet (läs mer på sidan 14).

Lejonparten av svinnet sker i hemmet – inte i butik. Men den mängd mat som försvinner i butiksledet är ändå betydligt större än vad man tidigare har trott. Enligt Naturvårdsverket kasserades år 2018 så mycket som 100 000 ton matavfall i svenska livsmedelsbutiker – motsvarande 10 kilo per person. 

Varje aktör med självaktning har i dag en plan för att minska svinnet – både på kedjenivå och i enskilda butiker. Många initiativ har vi rapporterat om under året, till exempel Ica-butiken i Lund som räddar tonvis med mat i det egna köket och Willys som säljer frukt och grönt med skönhetsfläckar i fyndlådor. På sidan 15 i detta nummer berättar vi om ännu en satsning: en vodkaliknande dryck som görs av utgångna skorpor, makaroner och flingor, insamlade från Coop-butiker på Gotland.

Men än finns det mycket arbete kvar att göra. Projektledaren på Livsmedelsverket lägger ett tungt ansvar på dagligvaruhandeln: Att till exempel locka kunderna att köpa fler varor än de egentligen behöver – köp tre, betala för två – är som upplagt för att öka matsvinnet. Det går inte att ge med den ena handen och ta med den andra.

Precis som att tidningarna inte kan nöja sig med att göra temabilagor om klimatet kan inte handeln jobba för hållbarhet bara ibland. Det måste genomsyra arbetet varje dag.

 

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Gertrud Svensén

Chefredaktör och ansvarig utgivare

gertrud.svensen@bonniernews.se

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.