Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Ledare

Gertrud Svensén: Snabb teknisk frammarsch en positiv effekt av pandemin

Nöden är uppfinningarnas moder brukar det heta – och att kris föder utveckling när den första chocken har lagt sig.
Det är sanningar som i mångt och mycket gäller för dagligvaruhandeln under pandemin.

Publicerad: 12 februari 2021, 08:24

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Foto: Susan Berzelius


Parallellt med, och ur, den exploderande e-handeln har den tekniska utvecklingen tagit raska kliv framåt. De stora kedjorna utvecklar nya betal- och hämtlösningar och bygger automatiserade jättelager, och obemannade butiker testas på olika håll.

Även på butiksnivå är uppfinningsrikedomen stor.

Ica Nära Roslagstull i Stockholm testar AI-teknik för att projicera olika typer av budskap på butiksgolvet. Tekniken känner av rörelser och ljud och kan påminna kunderna om att hålla avstånd – men också marknadsföra utvalda varor (läs mer på sidan 19). 

Och sätten att hålla räkning på antalet kunder – efter pandemilagens krav på en viss yta per person – är lika många som fiffiga. I lappländska Glommersträsk får kunden ”Handla med Ove”: hen plockar på sig ett inplastat foto på handlaren själv och lämnar sedan tillbaka det i kassan på vägen ut. Coop i Hunnebostrand håller reda på kundtantalet med hjälp av plastbollar och Ica Nära i Edsele med hemgjorda trängselpinnar.

Att en stor del av landets yrkesverksamma befolkning jobbar hemma har också fått butikerna att snabbt anpassa sitt utbud. Många bostadsnära butiker säljer lunchmat som aldrig förr, och när restaurangnäringen går på sparlåga är det matbutikerna som står för lyxen i tillvaron.

Pandemin har också fött oväntade samarbeten. Hos restauranggrossisten Martin och Servera halverades efterfrågan över en natt i våras. För att inte tvingas slänga varor från företagets största lager i Halmstad tog de hjälp av närliggande Ica Maxi Flygstaden. Nu kan kunderna frossa på handskalade räkor, fryst löjrom och ”restaurangkött” – varor som i vanliga fall inte syns i matbutiker. Ett samarbete som många tjänar på, och som dessutom minskar matsvinnet (läs mer på sidan 18).

Även vi på Dagligvarunytt jobbar hårt med vår utveckling. Några nya vinjetter – Forskning & Innovation och Utblick – har du redan kunnat se här i papperstidningen. Vi jobbar också vidare med att vässa vår nya sajt, dagligvarunytt.se och gör vårt bästa för att analysera hur ni läsare helst vill ta del av vår journalistik, och vad ni helst vill läsa. 

Hör gärna av dig till redaktionen och berätta hur dina önskemål ser ut – och gärna om något smart ni har utvecklat på just din arbetsplats.

 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Gertrud Svensén

Chefredaktör och ansvarig utgivare

gertrud.svensen@bonniernews.se

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News