Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag16.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Ledare

Gertrud Svensén: Ska butiksmedarbetarna behöva agera ordningspolis?

Den som jobbar i butik ställs inför flera svårigheter. Dels gäller det att hela tiden hålla sig uppdaterad på myndigheternas nya rekommendationer, dels att få en ibland bångstyrig kundgrupp att följa dem.

Publicerad: 12 Mars 2021, 12:18

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Butikerna vädjar, men många kunder struntar i rekommendationen om att handla ensam och inte i grupp.

Foto: Susan Berzelius


Ämnen i artikeln:

Corona

Härom kvällen i en större mataffär, ett första utrop i högtalarna: 

”Vi påminner alla våra kunder om att så långt det är möjligt handla ensamma.”

Några minuter senare, nu med mer eftertryck:

”Vi påminner i g e n våra kunder om att handla ensamma. Hela familjer ska inte handla tillsammans. En vuxen får vänta utanför med barnen!”

Mellan de två utropen har familjen med barn i skolåldern svept genom butiken, stannat till här och där, gått i bredd och mötts av allt fler ilskna blickar från andra kunder. Säkert har flera av dem vänt sig till butikspersonalen och klagat: gör något!

Den som jobbar i butik ställs inför flera svårigheter. Dels gäller det att hela tiden hålla sig uppdaterad på myndigheternas nya rekommendationer, dels att få en ibland bångstyrig kundgrupp att följa dem.

Den enkät som Dagligvarunytt gjort bland butiker runtom i landet visar att det på flera håll är dåligt ställt med följsamheten. En av tio som svarat uppger att rekommendationerna om att handla ensam inte följs alls. Åtta av tio upplever att det görs bara delvis och endast en av tio att den följs helt och hållet.

Bland enkätsvaren märks en osäkerhet i hur butikerna ska bete sig: Kan man verkligen skicka ut kunder trots att maxantalet besökare inte är överskridet? Hur vet man vem som har rimliga skäl att undantas från rekommendationen? Vad gör man med kunder som struntar i vad man ber dem?

Och: hur löser man kruxet att vara ordningspolis men samtidigt behålla en god kundrelation?

När Stora Coop i Söderhamn häromveckan på i ett inlägg på sociala medier uppmanade sina kunder att handla ensamma slog kunderna bakut. 

– Det blev en hatstorm. Folk blev jättearga, berättar Sandra Olhem, säljchef för kassa och administration, för Söderhamns-Kuriren. 

Tonen var hätsk, medarbetarna var ”dumma i huvudet” som trodde på åtgärden, och flera kommentarer – däribland rena personangrepp på butikspersonalen – fick raderas.

Även på Ica Maxi Lindhagen i Stockholm är rekommendationen om att handla ensam svår att hantera. Många är vana vid att handla tillsammans, och särskilt med äldre kunder kan det bli diskussioner, berättar handlare Mats Larsson.

Som så ofta under den här pandemin kokar det ner till vars och ens personliga ansvar. Att ta reda på vilka restriktioner som gäller och följa dem. Och inte minst: att inte surna till på den som står där i butiken och försöker ta ansvar.

 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Gertrud Svensén

Chefredaktör och ansvarig utgivare

gertrud.svensen@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Corona

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.