Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Ledare

Pontus Edman: Rädslan är borta – Dagligvarunytt är framtiden

Icanyheter har satt punkt för en epok, Dagligvarunytt har påbörjat en ny. Nu står vi väl rustade för framtiden. Gör du?

Publicerad: 24 September 2020, 13:35

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


För en tid sedan hade jag ett samtal med en handlare om vilka för- och nackdelarna var med e-handeln. Visst kunde vi konstatera att det fanns en kundnytta, rätt stor till och med, men på bekostnad av lönsamhet.

Och även om jag nog slog ett extra slag för att man borde hoppa på e-handelståget för att vara väl positionerad inför framtiden så har jag både förståelse och respekt för de som väljer att sitta kvar på perrongen och vänta in nästa avgång. 

För vem vill egentligen byta lönsam handel mot olönsam om man inte tvunget måste?

Så har vi på Dagligvarunytt också resonerat under de senaste åren. Mediebranschen har, långt innan dagligvaruhandeln, digitaliserats och allt ska i dag finnas online. Vi har försiktigt närmat oss detta och länge pratat om en sajt, men avstått på grund av rädsla.

Rädsla att förlora både prenumeranter och annonsintäkter.

För en fysisk krona är bara några ören digitalt.

Ni som är gamla i gamet kanske minns att vi faktiskt har haft en sajt, men som lades ner i början av 2012.  

Samtidigt går det inte att kämpa emot utvecklingen i all evighet.

Det är lite läskigt och vi står på lite ostadiga ben, men jag är ändå både glad stolt att vi i veckan har lanserat dagligvarunytt.se. 

Glad för att vi kan ge dig, vår kund, den enorma kundnytta som digital publicering medför. Då kan du ju ta del av vår journalistik när du vill, var du vill och hur du vill (läs mer om det på sidan 10) både fysiskt och digitalt.

Stolt för att jag och mitt gäng har genomfört lanseringen på rekordtid – och med gott resultat. Visst, allt är inte perfekt. Men det är få saker som är det i början. Ge oss lite tid så ska vi nog anpassa oss och bli varma även i den digitala kostymen.

Som om inte det var nog så passade vi på att byta namn. Icanyheter, med en 52-årig historia och utan sajt, sitter kvar på perrongen medan Dagligvarunytt har äntrat tåget mot framtiden. Även det läskigt. Men reaktionerna har varit enbart positiva och jag är övertygad om att det kommer att ytterligare stärka vår position som den ledande branschtidningen.

En epok är slut – en ny tar sin början.

Nu med verktygen som krävs för att vara relevant även i framtiden.

Kan du konstatera samma sak när du inventerar din verksamhet?

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Pontus Edman

Tf chefredaktör

pontus.edman@bonniernews.se

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.