Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Ledare

Fredrik Svedjetun: ”Prisrallyt en rejäl utmaning för handeln – nu måste alla vara med och bidra”

Vi befinner oss i en exceptionell tid. Om vi ska ta oss igenom den pågående krisen behöver alla vara med och bidra. Det skriver Dagligvarunytts chefredaktör Fredrik Svedjetun med anledning av bråket som blossat upp mellan Livsmedelsföretagen och dagligvaruhandeln.

Publicerad: 25 maj 2022, 08:32

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Fredrik Svedjetun, chefredaktör för Dagligvarunytt.

Foto: Gabriel Liljevall


Det blev ett abrupt slut för Gerdas bröd i Grästorp. Bageriet hade 17 anställda och drog in 400 000 kronor i veckan. Affärerna rullade på och Gerdas bröd planerade att nyanställa för att klara den höga efterfrågan.

Sedan vände allt – nästan över en natt.

”Det är priserna”, berättar vd:n Mikael Svensson för Aftonbladet.

Normalt går vissa produkter upp i pris samtidigt som andra går ner. Plötsligt rusade allt – elen, drivmedlet, jäst, spannmål, margarin, oljor…

”Aldrig under mina 30 år i branschen har jag sett något liknande”, säger Mikael Svensson.

Gerdas bröd – som levererade produkter till Coop, Tempo, Hemköp och samtliga Ica-profiler – har nu försatts i konkurs.

LÄS OCKSÅ: Nödropet – och vreden mot dagligvarujättarna: ”Man vill inte erkänna krisen, det övergår mitt förstånd” 

Och om man får tro Livsmedelsföretagens Carl Eckerdal riskerar vi snart att få se betydligt fler smärtsamma nedläggningar bland dagligvaruhandelns leverantörer.

I senaste numret av Dagligvarunytt riktar Eckerdal hård kritik mot dagligvarujättarna, som han anser är alldeles för senfärdiga med sina prishöjningar. Icas vd Per Strömberg försvarar sig med att de flesta av Icas leverantörer är multinationella bolag som har marginaler att ta av.

Och någonstans har väl båda rätt – och fel?

Visst, bland leverantörerna finns en mängd mindre aktörer som kämpar för sin överlevnad. Men de hårt arbetande småföretagarna är också rikligt representerade i den svenska butiksfloran, vilket vi på Dagligvarunytt har skildrat i flera artiklar (läs här och här). 

LÄS OCKSÅ: Ica-chefen slår tillbaka: ”Vi har släppt igenom prisökningar till svenska bönder” 

Att utmåla butikerna som bovar i dramat är att göra det enkelt för sig när leverantörsledet också består av giganter som Nestlé, Mondelēz och Unilever.

Vi befinner oss i en exceptionell tid. Om vi ska ta oss igenom den pågående krisen behöver alla vara med och bidra. Kunderna behöver förstå att de måste betala mer, samtidigt som både leverantörer och butiker får acceptera att marginaler naggas i kanten.

LÄS OCKSÅ: Handelns svar: ”Orättvis bild – Livsmedelsföretagen tolkar egna siffrorna fel” 

Klart är att ingen tjänar på vare sig butiksnedläggningar eller att omtyckta varumärken försvinner från hyllorna. Receptet under den här tuffa perioden är mer dialog och samarbete mellan branschens aktörer.

Har du någon åsikt i frågan? Tveka inte att kontakta mig eller någon av mina kollegor på Dagligvarunytt, du hittar våra kontaktuppgifter här.

Hur går Coop, egentligen? I senaste numret – och nu också på sajten – kan vi presentera en unik kartläggning över federationens 28 bolag, signerad reporter Thomas Ohlén. 

Coop drabbades hårt av förra årets it-attack, men har också visat prov på innovationskraft och framåtanda. Satsningen på lågpriskonceptet Xtra är ett exempel på det. 

Coops resultat måste dock förbättras på många håll och det blir en utmanande resa framåt med tanke på det nuvarande läget i dagligvarubranschen.

LÄS OCKSÅ: Butikerna laddar för nya prishöjningar i maj och juni – så reagerar kunderna 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik.svedjetun@bonniernews.se

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev