Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Ledare

Gertrud Svensén: Pandemin skapar förståelse för handelns viktiga arbete

Publicerad: 16 Oktober 2020, 09:28

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dagligvarunytts chefredaktör Gertrud Svensén.

Foto: Stefan Bohlin


Ämnen i artikeln:

ArbetsmiljöFackfrågorSvensk HandelCorona

En pandemi som tar miljontals människors liv världen över förändrar naturligtvis vår vardag - och framtid - på många olika sätt. Några av de mest uppenbara är oron för jobben, psykisk ohälsa och risken för ekonomisk otrygghet. 

Hur vi har det på jobbet är också en fråga som sätts under lupp. För många har pandemin inneburit mer hemarbete - med allt vad det innebär av större frihet och ökad effektivitet i den ena vågskålen, och sämre ergonomi och förlorad känsla av samhörighet i den andra.

Många andra yrkesgrupper saknar valet att kunna jobba hemifrån. Vårdpersonal, naturligtvis, men även de som ser till att samhället rullar på. Taxichaufförer, städare, restaurangchefer och bussförare hör till de yrkesgrupper som drabbats hårdast av smittan.

Även handeln kräver arbete på plats, åtminstone till viss del. När pandemin slog till var oron stor på butiksgolven runt om i Sverige. Skulle kunderna klara av att hålla avstånd? Fanns det tillräckligt med handsprit? Skulle butiken lyckas skydda sina anställda?

Kassalinjen har alltid varit en utsatt plats, konstaterar Kickan Rydberg, skyddsombud och kassamedarbetare på Willys Hemma vid Kvilletorget i Göteborg. Det är där, i mötet med kunden, som butiksanställda kan behöva utstå påhopp, hård ord - och risken att smittas av en dödlig sjukdom.

Vår undersökning visar att 1 av 7 som jobbar i butik tycker att klimatet har hårdnat under pandemin. Det handlar bland annat om svårigheten att få kunder att följa restriktionerna och att undvika trängsel. 

I våras tyckte drygt hälften av fackförbundet Handels förtroendevalda i dagligvaruhandeln att arbetsgivarna inte gjort tillräckligt för att de anställda skulle känna sig trygga. I dag tycks det mesta vara på plats - det är både facket och Svensk Handel överens om i vår artikel.

Och glädjande nog visar också vår undersökning en kanske oväntad effekt av pandemin. Så många som 1 av 3 tycker att arbetsklimatet i butik faktiskt har förbättrats sedan coronaviruset slog till. Handelns ställning som samhällsviktig verksamhet, och en större förståelse för butikspersonalens arbetsuppgifter från kundernas sida, är några förklaringar. 

Ett fint betyg till alla er som varje dag ser till att vi andra kan få mat på bordet!

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Gertrud Svensén

Chefredaktör och ansvarig utgivare

gertrud.svensen@bonniernews.se

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.