Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Ledare

Gertrud Svensén: Paketkaoset utgör fara för både människor och miljö

Man skulle kunna tro att intresset för shoppinghögtiden Black Friday skulle minska i år. Att allt som skrivits om coronafaran med trängsel i butik och den överdrivna konsumtionens ohållbarhet skulle få oss att hejda oss en smula.

Publicerad: 4 december 2020, 09:37

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Logistik

Och så har det också blivit – till viss del. På många håll tycks hysterin i fysiska butiker ha uteblivit. Samtidigt har e-handeln lyft till nya höjder. Enligt Klarna ökade försäljningen under Black Week med 41 procent jämfört med i fjol och Postnord slog natten till tisdagen nytt rekord i antal levererade paket på ett dygn: nära 1,3 miljoner.

Ökad e-handel visar att konsumenterna följt myndigheternas råd: att undvika besök i butik.

Men det finns problem även med e-handeln. Hanteringen av returer kräver enorma resurser. Vi har vant oss vid att köpa flera exemplar av samma klädesplagg, i olika storlekar, och skicka tillbaka det som inte passar. Ofta färdas returerna långt för att packas om och säljas på nytt.

Och även e-handeln kan orsaka trängsel – hos postombuden. Hemköp Skogsbo, i utkanten av Avesta, får i vanliga fall runt 200 paket om dagen från tre olika logistikföretag. Förra fredagen kom det 420. Hur facit blir efter hela Black Week återstår att se. Handlaren Peter Bergvall har börjat dela ut stora paket på baksidan av butiken och funderar nu på att säga upp ett av logistikföretagen för att minska trycket.

Många butiker runt om i landet kämpar för att klara av paketfloden, som inte på långa vägar tar slut efter Black Friday. Coop Värmland testar till exempel ett digitalt kösystem i landsbygdsbutiken Vikene i Arvika kommun.

Trycket på postombuden gör inte bara att risken för smittspridning ökar. Det kräver också stora personella resurser, i en arbetsmiljö som på många håll redan är pressad. Arbetsmiljöverket gjorde nyligen en inspektion av 681 utlämningsställen och paketterminaler inom e-handelskedjan. Den visade stora brister i till exempel belastningsergonomin – det blir många manuella lyft under en dag. 

Ska e-handeln bli hållbar för både klimat, hälsa och butiksmedarbetarnas arbetsmiljö krävs att vi alla tänker längre än vårt nästa reafynd. Vi måste planera våra inköp, sprida ut dem bättre över tid – och vänja oss av vid att slentrianmässigt köpa flera exemplar av samma vara.

Vad tänker du som läsare? Hur gör ni hos er för att hantera trängsel och paketflöden? Vad skulle kunna underlätta ditt arbete? Hör gärna av dig till mig och berätta!

 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Gertrud Svensén

Chefredaktör och ansvarig utgivare

gertrud.svensen@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Logistik

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News