Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Ledare

Gertrud Svensén: Osmart sätta käppar i hjulet för kunders nya, gröna vanor

Publicerad: 23 oktober 2020, 08:41

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Sortiment

En mustig boeuf bourguignon var det sista kött jag åt. Jag var 18 och äcklad över djurhållningen och känslomässigt ovillig att äta döda djur.

Sedan dess har det gått nästan 30 år och mina skäl att skippa köttet har glidit över till att handla mer om omsorgen om klimatet snarare än om djuren. 

Köttproduktionen står för ungefär 15 procent av utsläppen av växthusgaser i världen och kött är det livsmedel som påverkar miljön mest. Jag menar inte att alla människor ska sluta äta kött. Men jag tycker att det ska vara enkelt att välja vegetariska alternativ för dem som vill det. 

Och att vi blir fler och fler som efterfrågar enkla, vegetariska alternativ till animaliska produkter har livsmedelsbranschen och dagligvaruhandeln insett för länge sedan. Konceptet Variera med Vego har lyft försäljningen av vegetariskt inom Hemköpskedjan. Lidl utvecklar egna veganprodukter under varumärket Next Level. Och när Ica och Coop öppnar nya flaggskeppsbutiker i storstäderna står det gröna självklart i fokus.

Många butiker jobbar på nya sätt för att få kunderna att hitta de vegetariska alternativen. Ett sätt är att exponera vegoprodukterna tillsammans med de köttvaror som de är tänkta att ersätta. En biff av ärtprotein bredvid en köttbiff i kyldisken. Tydligt för kunden. Lätt att göra ett medvetet val.

Men när EU-parlamentet utformar framtidens jordbrukspolitik blir det allt annat än enkelt. Enligt två tilläggsförslag, som ligger för omröstning i veckan, ska producenter av växtbaserade livsmedel förbjudas att använda sig av namn som traditionellt använts av kött- och mejeriindustrin. Det skulle innebära slutet för namn som ”sojakorv” och ”vegoburgare” på förpackningar och i marknadsföring.

Den som letar efter ett vegetariskt alternativ till grillkorven på barnkalaset eller havregrädde till tårtan kan alltså få betydligt svårare att orientera sig i butiken. Och butikerna får svårare att ge kunderna det de i allt större utsträckning efterfrågar.

”Det här går stick i stäv med både konsumentintresse och klimatutmaningar”, säger Cecilia McAleavey, ordförande för branschföreningen Växtbaserat Sverige, i en intervju på dagligvarunytt.se. 

Jag kan inte annat än att hålla med - och hoppas att EU-parlamentet låter bli att sätta käppar i hjulet för den utveckling som redan är i full rullning.

 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Gertrud Svensén

Chefredaktör och ansvarig utgivare

gertrud.svensen@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Sortiment

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News