Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Ledare

Fredrik Svedjetun: ”Nya möjligheter öppnas för alla aktörer – och jättarna får det allt svettigare”

De stora kedjornas dominans har i decennier pekats ut som daglivarubranschens största problem. Men är bristande konkurrens fortfarande ett problem? Det undrar Dagligvarunytts chefredaktör Fredrik Svedjetun – och uppmanar branschen att fokusera på de nya utmaningar som tornar upp sig på marknaden.

Publicerad: 1 september 2021, 11:58

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

”Vi står inför ett stort kompetensskifte, utmaningar kring transporter, ett växande innovationsbehov och en prispress som bara accelererar”, skriver Fredrik Svedjetun.

Foto: Gabriel Liljevall


Ämnen i artikeln:

LidlIca GruppenSvensk Handel

”Oligopolet måste brytas”, dundrade Lidl-chefen Johan Augustsson i en debattartikel på market.se för snart två år sedan. Han ondgjorde sig över en marknad som kontrolleras av ett fåtal aktörer och där uppstickare hindras av kommuner att etablera nya butiker.

Han är långt ifrån ensam om att klaga på bristande konkurrens i branschen. Kritiken mot jättarnas dominans har i decennier varit hård från både aktörer på marknaden, myndigheter och politiker. I början av 90-talet hotades hela Ica-idén när en ny konkurrenslag skulle råda bot på situationen, och när UTP-lagen klubbades igenom i år jublade många leverantörer.

Men har vi idag ett stort problem med konkurrensen? Om du frågar enskilda handlare eller direktörer tror jag svaret blir ett rungande nej.

Lidl – med över 11 000 butiker i 29 länder – öppnade 15 nya butiker i Sverige ifjol och närmar sig med stormsteg målet om en marknadsandel på 10 procent. I en färsk intervju med Dagligvarunytt berättar vd Johan Augustsson om hur Lidl växer betydligt snabbare än index, samt om hur kedjan renoverar samtliga butiker för att öka attraktionskraften. Hur missgynnade är Lidl och andra aktörer under toppskiktet egentligen?

”I spåren av digitalisering, förändrade köpvanor och ny konkurrens tornar andra problem upp sig”

Sedan har vi e-handeln som ökar kraftigt och spås utgöra 12-18 procent av dagligvaruhandeln 2030, enligt en rapport från Svensk Handel. Det är nio år dit och uppstickaren Mathem, med pengastinna ägare i ryggen, har idag omkring 40 procent av marknaden inom sin nisch. Samtidigt knackar globala jättar som Amazon på dörren med enorma investeringar i just mat och livsmedel.

Som om inte det var nog rullar Lifvs och andra nya aktörer ut obemannade butiker, konkurrensen från lågpriskedjor som Rusta och Dollarstore blir allt tuffare, Hellofresh och andra matkassar ångar på, och sen har vi en växande trend med snabbleveransföretag som Gopuff och svenska Kavall.

Det har utan tvekan funnits skäl att syna maktfördelningen i den svenska livsmedelskedjan, men just nu talar allt för att nya möjligheter öppnas för samtliga aktörer – och att de historiska dominanterna utsätts för en helt annan press än tidigare.

I spåren av digitalisering, förändrade köpvanor och ny konkurrens tornar andra problem upp sig. Vi står inför ett stort kompetensskifte, utmaningar kring transporter, ett växande innovationsbehov och en prispress som bara accelererar.

Jag tror att vi behöver prata mer om detta än om att några fortfarande är stora och starka.

PS. Missa inte Dagligvarunytts djupdykning i Icas utmaningar:

Ica tappar fart – här är siffrorna som visar kräftgången månad för månad 

Varningen till dagligvarujätten: ”Risken att drivet stannar av finns hos Ica” 

Handlarna om utmaningarna: Tydlighet, rätt inköpsvägar och risk för att bli ”mätta” 

Så förklarar konkurrenterna Icas tapp: ”Vi lägger krut på utveckling” 

Ledare: Ica har hamnat i en rävsax när lågpristrenden växer sig starkare 

Har du ingen prenumeration på Dagligvarunytt? Lugn, det fixar du här.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik.svedjetun@bonniernews.se

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.