Ledare
Fredrik Svedjetun: ”Matpriserna en allt hetare fråga – dags för branschen att vässa argumenten”
Det är tre månader kvar till valet – och under den tiden förväntas matpriserna att fortsätta stiga, till hushållens stora förtret. Dagligvarubranschen behöver förbereda sig för en växande debatt, skriver Dagligvarunytts chefredaktör Fredrik Svedjetun.
Publicerad: 10 juni 2022, 09:27
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.
”Hela den ekologiska rörelsen hotas, eftersom familjers förutsättningar att ställa mat på bordet ställs mot hållbarhetsambitioner”, skriver Fredrik Svedjetun, chefredaktör på Dagligvarunytt. Foto: Gabriel Liljevall
Ämnen i artikeln:
MatpriserUnder många år har vi återkommande redovisat siffror från Pricetrackerindex i samarbete med Matpriskollen och Ulf Mazur. Förändringarna har alltid varit marginella och en angelägenhet för framför allt branschnördar. Här har Dagligvarunytts kärnläsare kunnat studera hur det ständiga gnetandet för att hålla nere priserna går hos dagligvaruhandelns olika aktörer.
LÄS OCKSÅ: ”Blir rätt häpen” och ”nonsens” – prischock på kedjornas egna varor väcker starka reaktioner
Allt det här började förändras 2021, då missväxt, extremväder och logistikproblem fick kurvorna att börja röra sig uppåt fortare än normalt. Sedan kom 2022 – och rekordhöga energipriser, inflation och Ukraina-invasionen har kastat in branschen och världen i en situation där matpriserna fullständigt rusar.
Sedan en tid tillbaka medverkar Ulf Mazur plötsligt som återkommande expert i Aftonbladet, Nordens största tidning. Matpriserna är på allas läppar – och en riksangelägenhet.
”Medierna kommer att granska kedjor och butiker hårdare, där till exempel stora vinstuttag blir än mer laddat”
Frågan om maten har också blivit storpolitik. Svält hotar i stora delar av världen och för ett par dagar sedan rasade EU-chefen Charles Michel över att Ryssland försätter världen i livsmedelskris.
Den här veckan kan vi på Dagligvarunytt – återigen som första tidning – redovisa de senaste siffrorna från Matpriskollen. Och de visar på nya rekordnivåer vad gäller höjningarna – aldrig tidigare har en så enorm ökning uppmätts som i maj 2022.
LÄS OCKSÅ: Exklusiva siffror: Lidl höjde priserna mest i maj – här är siffrorna för alla kedjor i branschen
Priserna på egna märkesvaror stiger fortas, vilket sannolikt kommer att debatteras en del i branschen om övriga varor inte följer efter i samma takt. Men det som både enskilda butiker och företrädare för de olika kedjorna framför allt behöver förbereda sig inför, är att vi bara sett början på något som senare i år kan explodera i den nationella samhällsdebatten.
Det är tre månader kvar till valet – och under den tiden förväntas priserna att fortsätta stiga, till hushållens stora förtret. Räkna därför med att politiker kommer med förslag som branschen måste ta strid mot. Medierna kommer att granska kedjor och butiker hårdare, där till exempel stora vinstuttag blir än mer laddat. Hela den ekologiska rörelsen hotas, eftersom familjers förutsättningar att ställa mat på bordet ställs mot hållbarhetsambitioner.
LÄS OCKSÅ: Här är handelns 100 mäktigaste – 14 personer från dagligvaruhandeln på listan
Vad dagligvarubranschen behöver göra är att reda ut vad som är viktigt – och sedan vässa argumenten. Axfoods nyligen lagda förslag om sänkt eller avskaffad moms på hållbar mat kan betraktas som ett inspirerande exempel.
PS
Kommer du till Almedalen? I så fall får du inte missa Dagligvarunytts seminariedag Future Food Forum onsdag den 6 juli på Strandvägen 4:2 i Visby. Här möts dagligvarukedjor, leverantörer och politiker hela dagen för diskussion om branschens viktigaste frågor. Gå in här och registrera dig kostnadsfritt!
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.
Fredrik Svedjetun
Ämnen i artikeln:
Matpriser