Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Ledare

Johan Östberg: Matjättarna måste våga ta täten i digitaliseringen

Ingen bransch har mer inköpsdata om sina kunder än dagligvaruhandeln. Trots det är matjättarnas e-handelslösningar rätt dåliga, skriver Johan Östberg.

Publicerad: 24 maj 2021, 07:02

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Onlinehandeln har skjutit i höjden under pandemin.

Foto: Thomas Ohlén


Ämnen i artikeln:

Ica SverigeCoopAxfoodWillysMathemMat.seHemköpCity Gross

Efter en vinter som för många känts tung och ensam är nu äntligen våren här. I alla fall i många delar av landet. Snart kanske vårt samhälle kan öppna upp och saker och ting återgår till det normala.

Experter, företagsledare och allmänna proffstyckare ger sin syn på hur landet kommer att se ut när pandemin är under kontroll. En sak alla tycks vara enig om är att digitaliseringen har tagit stora kliv framåt. För dagligvarubranschen har det inneburit att andelen onlinehandel har skjutit i höjden. Mor- och farföräldrar köper helgkassen på nätet och hämtar ut den – coronasäkert så klart – dagen efter. Det är en stor förändring som skett på kort tid.

Tidigare har nätbeställningar och hemleverans av mat varit något som nischaktörer profilerat sig med mot en extremt digital målgrupp i storstädernas innerområden. Rimligen har nu fler än ”livspusslarna” insett att införskaffa matvaror hemma i vardagsrumssoffan har stora fördelar. Och det måste de stora matkedjorna bejaka.

LÄS MER: Balkow: E-handeln en förlustaffär för Axfood 

Egentligen är det lite underligt att de inte har kommit längre. Det finns inga aktörer i någon bransch som har mer inköpsdata om sina kunder än dagligvaruaktörerna. All denna data hade kunnat användas för att skapa algoritmer som förutser inköpsbehov och rekommendera kompletteringsprodukter ned på individnivå. I stället är webbutikerna generiska och graden av personalisering är låg.

Rädslan inför nätet grundar sig förstås i att förlora spontanköpet som en välplacerad kampanjvara kan ge. Butiksflödets logik är beprövad och fungerar väl och kassalinjen drar in välbehövliga extraslantar med sina höga marginaler. 

LÄS MER: Här blev e-handeln tre gånger så stor på ett år 

Men det resultatet kan man även skapa på nätet. Amazon och andra e-handelsjättars framgång bygger åtminstone delvis på det. Och risken om man låter bli är att någon annan gör det och på så vis tar marknadsandelar.

Som väl är finns fortfarande möjlighet att fånga upp trenden. Gissningsvis sitter redan avdelningar på huvudkontoren och funderar på smarta lösningar. Det sägs att med varje kris kommer också möjligheter. Det har varit svårt att känna så det senaste året, men nu är vi kanske där och då måste även marknadsledare våga agera.

 

Ps. En funktion som alla onlinebutiker borde ha är att man skulle ha möjligheten att skriva maträtten man tänkt laga och så dyker ingredienserna upp automatiskt. Till exempel för pannkakor. Det skulle spara många klick och därmed göra köpet smidigare. Ds.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Johan Östberg

Tf chefredaktör och ansvarig utgivare

johan.ostberg@bonniernews.se

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News