Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Ledare

Fredrik Svedjetun: ”Kommuner bör försöka locka till sig nya dagligvarukedjor – inte motarbeta dem”

Många kommuner motarbetar etableringen av nya dagligvarukedjor. Så kan vi inte ha det, skriver Dagligvarunytts chefredaktör Fredrik Svedjetun.

Publicerad: 25 april 2022, 12:08

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Fredrik Svedjetun, chefredaktör på Dagligvarunytt och Market.

Foto: Gabriel Liljevall


Ämnen i artikeln:

Coop VärmlandIca GruppenAxfoodCity Gross

Hur klåfingriga får kommunpolitiker vara när det kommer till att inskränka den fria konkurrensen på dagligvarumarknaden? 

Det är en fråga som har diskuterats från och till i decennier.

När Lidl stod inför sitt intåg i Sverige 2002 skildrade Svenska Dagbladet kedjans utmaningar under rubriken ”Etablering med hinder”, där det fastslogs att det ”krävs ofta goda relationer med kommunpamparna” om man vill få tillstånd att etablera nya butiker. HUI bekräftade bilden och vittnade om ”tröga processer” och en ”allmän skepsis mot nyetableringar”.

LÄS OCKSÅ: Kedjorna kritiska till kommuner som stretar emot nyetableringar: ”Ett väldigt strikt tänk” 

Den tyska jätten har sedan dess lyckats rulla ut drygt 200 butiker i Sverige – men har flaggat för att det finns potential för minst 100 till. Lidls vd Johan Augustsson har pekat ut kommunernas ovilja att bevilja tillstånd som det största hindret för expansionen. 

Striderna om att få öppna nya butiker pågår än i dag – och det är långt ifrån bara Lidl som kämpar mot kommunernas regleringsiver. Dagligvarunytt.se har nyligen berättat om hur City Gross etablering i Karlstad motarbetas av Stadsbyggnadsnämndens förste vice ordförande – en politiker som samtidigt agerar ägarombud för den lokala Coop-butiken.

”Kommunerna måste i högre grad respektera den fria företagsamheten och ge marknaden större utrymme att sköta sig själv”

I senaste numret av Dagligvarunytt ger Axfoods och Icas etableringschefer sin syn på saken. De vittnar om vitt skilda hanteringar av frågan bland landets 290 kommuner, om gamla handelsutredningar och svepande förklaringar från kommuner om att ”de är nöjda med de butiker de har”.

Så här kan vi inte ha det. Kommunerna måste i högre grad respektera den fria företagsamheten och ge marknaden större utrymme att sköta sig själv. Konkurrens banar väg för bättre butiker – och nöjdare kunder.

LÄS OCKSÅ: Nya butiker – svåra beslut för kommunpolitikerna: ”Vi vill inte vara helt hopplösa” 

Politikernas hänvisningar till att de vill skydda cityhandeln duger inte. Det finns en rad andra viktigare åtgärder att vidta än att stoppa nya dagligvaruaktörer från att etablera sig i kommunen. Många bör i ett första steg se till att öka tillgängligheten i stadskärnan. 

”Dagligvarubranschen är i dag en dynamisk bransch som lämnar utrymme för en mängd olika företag”

Sedan kan man också diskutera vilket reellt hot de stora butikerna utanför centrum utgör. På vår lista över Sveriges 100 lönsammaste butiker är över 60 procent små eller medelstora butiker, med en omsättning under 100 miljoner kronor.

Dagligvarubranschen är i dag en dynamisk bransch som lämnar utrymme för en mängd olika företag att växa, generera vinst och anställa mer personal.

De flesta kommuner skulle må bättre av att försöka attrahera nya aktörer i stället för att motarbeta dem.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik.svedjetun@bonniernews.se

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.