Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Ledare

Gertrud Svensén: Icas reklamdrag viktigt i en ojämställd bransch

Intresset för vem som skulle axla Loa Falkmans vita kavaj i Icas reklamsåpa har varit enormt. På dagligvarunytt.se har artiklarna i ämnet legat bland de mest lästa under flera veckor och i sociala medier har frågan skapat meterlånga kommentarstrådar.

Publicerad: 5 februari 2021, 07:30

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Orimligt, kan man tycka, eftersom det handlar om fiktiva personer i en reklamfilm. Men valet av ny frontfigur är betydelsefullt på flera sätt.

Ica är landets största annonsör och ökade förra året sina investeringar i tv-reklam med drygt 27 procent. Butikssåpan om Ica-Stig och hans medarbetare når flera miljoner tv-tittare varje vecka. 

För många kunder är dessutom Ica-handlaren som koncept synonym med Ica-Stig. Och när karaktären i alla år spelas av en vit man i övre medelåldern ger det så klart en vink om hur matjätten ser på sin typiska handlare. Det skickar också ett tydligt budskap till allmänheten, och inte minst alla som jobbar i butik, om vilka möjligheter till avancemang inom kedjan som står till buds.

Handeln är långt ifrån jämställd. Kvinnorna är i majoritet på butiksgolv och utbildningar men sällsynta på de högsta maktpositionerna. När Dagligvarunytt i december granskade vd-lönerna på de 26 största företagen inom dagligvaruhandeln fanns bara tre kvinnor med på listan.

Även bland Ica-handlarna är det tunt med kvinnor. I dag är endast 22 procent av alla Ica-handlare kvinnor – och det är ändå en fördubbling sedan 2009. 

Det är lätt att känna sig otålig med att utvecklingen går så långsamt. Men en större fara är att luta sig tillbaka och tro att det mesta kommer att ordna sig av sig självt. 

En rapport som Jämställdhetsombudsmannen presenterade i dagarna visar att unga män inte är särskilt intresserade av att bidra till jämställdheten i samhället. Vi kan varken förlita oss på att tiden eller den unga generationen automatiskt för jämställdhetsfrågorna framåt, konstaterar myndigheten. 

I stället krävs konkreta och målmedvetna åtgärder. En sådan är det ledarskapsstipendium som Ica-handlarnas Förbund sedan flera år delar ut till kvinnliga butiksmedarbetare med ambition att bli handlare. Och att Ica-Stig numera har sällskap i butiken av sin storasyster Ica-Stina hjälper till att vidga synen på vem som passar som handlare – fiktiv karaktär eller ej. 

 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Gertrud Svensén

Chefredaktör och ansvarig utgivare

gertrud.svensen@bonniernews.se

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News