Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Ledare

Fredrik Svedjetun: ”Ica måste ladda om för att ha en chans i lågpriskriget”

Coops kraftfulla prisoffensiv är logisk. Nu är frågan om och i så fall hur marknadsledaren Ica ska agera, skriver Dagligvarunytts chefredaktör Fredrik Svedjetun.

Publicerad: 27 januari 2022, 06:01

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Tappet av försäljning till lågprisutmanarna – som flera Ica-handlare gnisslade om i Dagligvarunytt ifjol – riskerar nu att ta ytterligare fart, skriver Fredrik Svedjetun, chefredaktör på Dagligvarunytt.

Foto: Gabriel Liljevall


Ämnen i artikeln:

Ica GruppenIca SverigeLidlWillysSvensk HandelLågprisCoopAxfood

Willys har på senare år skakat om dagligvaruhandeln. Nettoomsättningen har lyft med 8,6 miljarder kronor på fem år och rörelsemarginalen har stärkts rejält.

Samtidigt har Lidl gjort en massiv offensiv och redovisade en tillväxt på nästan 13 procent i senaste bokslutet, under en period då branschen ökade med drygt 7 procent. Budskapet från ledningen är tydligt – kedjan ska växa från en andel på 6 till 10 procent på den svenska marknaden.

LÄS OCKSÅ: Därför vinner Willys slaget om kunderna: ”Har gjort en enorm resa” 

Lågprisaktörernas framfart följer en utveckling som har vuxit sig allt starkare i samtliga delar av detaljhandeln, både i Sverige och internationellt. Kunderna blir alltmer prismedvetna, delvis till följd av digitaliseringen, och det gäller numera konsumenter i alla samhällsskikt och inte bara bland dem med sämst köpkraft.

”Lågprishandeln har blivit folklig”, skrev Svensk Handel i en rapport från 2020, där det också fastslogs att lågprishandeln har vuxit dubbelt så snabbt som detaljhandeln i stort de senaste fyra åren.

”Etableringen av Xtra som en rikstäckande kedja puttar sannolikt ner Ica Maxi på fjärde plats på listan över de prismedvetna kundernas favoritdestination”

Med skyhöga elkostnader, rekorddyra drivmedelspriser, börsoro, inflation och stigande räntor lär den här utvecklingen bara accelerera. Hushållen lägger drygt 260 miljarder kronor på livsmedel varje år – och här finns pengar att spara.

LÄS OCKSÅ: Fattigaste fattigmånaden på länge – då väntar ökat prisfokus, lunchlådor och sparsmakade helger 

Med det här som bakgrund är det logiskt att Coop gör en kraftfull prisoffensiv genom att rulla ut 70 Xtra-butiker i år. Udden är distinkt riktad mot Willys och Lidl, vars kunder nu får ett tydligt alternativ i jakten på Sveriges billigaste matkasse. 

Den stora frågan är om och i så fall hur marknadsledaren Ica ska agera. Etableringen av Xtra som en rikstäckande kedja puttar sannolikt ner Ica Maxi på fjärde plats på listan över de prismedvetna kundernas favoritdestination. Tappet av försäljning till lågprisutmanarna – som flera Ica-handlare gnisslade om i Dagligvarunytt ifjol – riskerar därmed att ta ytterligare fart.

LÄS OCKSÅ: Coops vd:ar hyllar Xtra: ”Behöver bli starkare på pris på vissa platser” 

Ica skrotade koncernens lågpriskedja Rimi 2003, vilket i dag framstår som ett strategiskt misstag. Nu krävs ett intensivt prisarbete för att behålla positionen på marknaden, liksom stora kommunikativa insatser.

Alla undersökningar visar att svenska folket älskar Ica men uppfattar dess butiker som dyrare än konkurrenterna. Den bilden måste Ica förändra när Willys, Lidl och Xtra laddar kanonerna med nytt krut i lågpriskriget.

Har du ingen prenumeration på Dagligvarunytt? Lugn, det fixar du här.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik.svedjetun@bonniernews.se

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev