Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Ledare

Fredrik Svedjetun: Ica har hamnat i en rävsax när lågpristrenden växer sig starkare

Marknadsledaren är under press när lågpristrenden växer sig starkare. Det blir alltmer uppenbart att Ica behöver ge sig ut på jakt efter den pusselbit som länge har saknats i företagets annars urstarka varumärkesbygge, skriver Dagligvarunytts och Markets chefredaktör Fredrik Svedjetun.

Publicerad: 23 augusti 2021, 10:10

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Svagheten i varumärket är att Ica uppfattas som dyrt. Här har dagligvarujätten ett jobb att göra, skriver Fredrik Svedjetun, chefredaktör på Dagligvarunytt.

Foto: Gabriel Liljevall


Ämnen i artikeln:

Ica Gruppen

När Ica Gruppen i veckan släppte sin delårsrapport för andra kvartalet stod det klart att marknadsledaren fortsätter att utvecklas sämre än branschen. Det innebär att dagligvarujätten, vars enorma marknadsandel har debatterats i decennier, har tappat mot index under sex av de elva senaste kvartalen.

Ica Gruppens vd Per Strömberg förklarar tappet med tuffa jämförelsetal för e-handeln efter förra årets boom, kombinerat med att Ica drabbas hårdare när pandemin driver kunderna till större butiker.

Men när Dagligvarunytt frågar utomstående experter och enskilda handlare blir förklaringarna mer mångfacetterade – och intrikata. Handlarmodellen pekas ut som en möjlig bromskloss för e-handeln, varningar höjs för att Ica har blivit ”mätt” och ”nöjd” efter alla år i toppositionen, och vissa pekar på att glappet blivit för stort mellan folket på huvudkontoret och handlarna i butikerna.

En dominerande uppfattning är också att den rådande lågpristrenden utmanar Icas position. Det blir alltmer uppenbart att Ica behöver ge sig ut på jakt efter den pusselbit som länge har saknats i företagets annars urstarka varumärkesbygge.

Ica är – tillsammans med Ikea och Volvo – ett av Sveriges mest älskade varumärken. På parameter efter parameter utklassar marknadsledaren de flesta av konkurrenterna. 

Siffror från olika varumärkestrackingar visar att nästan alla känner till Ica, att den emotionella kopplingen till varumärket är enormt stark, att lojaliteten är hög, kvaliteten utmärkt och att ”tänkbarheten” ligger stadigt över 90 procent.

”Under tiden fortsätter konkurrenter som Willys att ihärdigt banka in budskapet om lågt pris i konsumenternas medvetanden – och skördar nu frukterna av det”

Svagheten i varumärket är att Ica uppfattas som dyrt. Trots att dagligvarujätten i olika prisjämförelser placerar sig bra i förhållande till lågprisaktörerna, både vad gäller e-handel och fysisk butik, tycks det vara en liten andel av kunderna som förstått detta. Satsningarna på kvalitet har över tid skapat en upplevd känsla av höga priser, och det är en rävsax som Ica behöver klamra sig ur.

Under tiden fortsätter konkurrenter som Willys att ihärdigt banka in budskapet om lågt pris i konsumenternas medvetanden – och skördar nu frukterna av det på en alltmer prismedveten marknad.

Här har Ica tveklöst ett jobb att göra. Läs mer om jättens utmaningar i Dagligvarunytts papperstidning, nummer 33 2021, eller här på dagligvarunytt.se där du som prenumerant kan ta del av fler uppföljningar i ämnet, liksom mer fördjupande versioner av de artiklar som publiceras i tidningen.

Vilka är branschens mest brännande frågor? Vilka trender kommer på sikt att få en stor inverkan på marknaden? Vilka är dina största utmaningar? 

Vi på Dagligvarunytt ska under hösten ge oss ut på jakt efter svaren på de här frågorna. Detta för att kunna erbjuda en journalistik som ännu bättre möter dina behov. Tveka inte att kontakta mig eller någon av mina kolleger. Du hittar våra kontaktuppgifter här.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik.svedjetun@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Ica Gruppen

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.