Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Ledare

Fredrik Svedjetun: ”Hårt arbete ska löna sig – sträck på er ni som gör fina vinster”

Lönsamheten är stark bland många matvarubutiker i Sverige – och här är det inte Ica Maxi som dominerar, skriver Dagligvarunytts chefredaktör Fredrik Svedjetun.

Publicerad: 1 november 2021, 09:59

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

De goda marginalerna är resultatet av starkt ledarskap, smart affärsmannaskap, hårt arbete och en välutvecklad känsla för kundernas behov, skriver Dagligvarunytts chefredaktör Fredrik Svedjetun.


Ämnen i artikeln:

Ica SupermarketIca NäraIca KvantumHemköpAxfoodIca Maxi

Konsumenterna kräver allt lägre priser, konkurrensen från nya aktörer tilltar och e-handeln tvingar fram ökade kostnader. När vi under sommaren frågade personer inom dagligvaruhandeln om vad som är höstens största utmaning svarade över hälften att det handlade om att ”säkra lönsamheten”.

Det är inte förvånande. När en lågmarginalbransch utsätts för ytterligare press kan verkligheten snabbt förvandlas till en kamp om överlevnad. Oron att hamna i en sådan situation tycks vara stor bland många handlare och butikschefer i Sverige.

LÄS MER: Hela listan – här är Sveriges mest lönsamma butiker: ”Enormt imponerande siffror” 

Den övergripande bilden är att stora butikskoncept klarar sig bäst, inte minst under pandemin då många konsumenter sökte sig till luftigare butiker. Detta rimmar väl med Ica Maxis utveckling under 2020 – vi har i flera artiklar berättat om profilens starka tillväxt som bland annat lett till att Maxi i Haninge blev först med att spränga miljardvallen i omsättning.

Men hur ser det då ut med lönsamheten i Dagligvarusverige? Det kan vi nu redovisa i en unik och exklusiv lista. Och resultatet går delvis på tvärs mot det som ofta pekas ut som viktigast i början av 2020-talet: E-handel, stora lokaler och områden långt utanför stadskärnorna.

På vår lista över landets 100 lönsammaste butiker är över 60 procent små eller medelstora affärer, med en omsättning under 100 miljoner kronor. Hemköp står för nästan en fjärdedel av butikerna på listan, medan Ica Nära svarar för svarar för en tredjedel.

”En dynamisk bransch som lämnar utrymme för en mängd olika entreprenörer och företag att växa och generera goda vinster”

Merparten av de 100 butikerna återfinns i storstadsområdena, men en mängd butiker på mindre orter slår sig in på listan, som Ica Nära Duved, Ica Supermarket Nora och Hemköp i Gnesta.

Vår kartläggning visar, precis som våra tidigare granskningar under hösten, att dagligvarubranschen är en dynamisk bransch som lämnar utrymme för en mängd olika entreprenörer och företag att växa och generera goda vinster. 

Till skillnad från stora delar av sällanköpshandeln, som upplever butiksdöd och en monstruös förflyttning till e-handel, finns det bland matvarubutikerna livskraft bland såväl små som stora, storstad som småstad, inne i och utanför städer samt e-handel eller inte. Och detta alltså trots den ständigt tilltagande konkurrensen och de stora investeringar som många butiker tvingas göra.

I botten ligger starkt ledarskap, smart affärsmannaskap, hårt arbete och en välutvecklad känsla för kundernas behov. Alla ni som gör fina vinster – sträck på er!

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik.svedjetun@bonniernews.se

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.