Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag05.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Ledare

Gertrud Svensén: Hållbarhet, innovation och världsläge tar mer plats 2021

Så här års hör det till att blicka tillbaka på året som gått. Men som vi alla vet är inget som det brukar – vare sig i världen i stort eller inom detaljhandeln.

Publicerad: 15 Januari 2021, 10:17

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Varje år sedan 2014 har Dagligvarunytt, tillsammans med systertidningen Market, utsett Handelns Mäktigaste – en utmärkelse som går till de personer som bedöms ha haft mest makt och påverkan på svensk detaljhandel under det gångna året. Vinnare har varit allt från Ica Gruppens Per Strömberg (2015) till Dollarstores Bent Holm (2019).

För det extraordinära året 2020 blev en omröstning överflödig – det finns bara en tänkbar kandidat. Ingen annan faktor har haft större påverkan än coronaviruset och den pandemi som nu svept över världen i ganska precis ett år (läs mer på sidan 10).

Coronapandemin kommer att fortsätta prägla vårt samhälle under lång tid framöver. I söndags började den tillfälliga pandemilagen – som ger regeringen långtgående möjligheter att agera för att stoppa smittan – att gälla. Nu måste alla butiker sätta ett maxtak för antalet besökare – de som bryter mot reglerna kan få böter eller tvingas stänga. Läs mer på sidan 4 hur dagligvaruhandeln tacklar utmaningen.

Coronapandemins verkningar är naturligtvis en av de frågor vi kommer att följa noggrant under våren. Det var också den fråga som branschen rankade högst när vi i förra årets sista utgåva undersökte handelns största utmaningar inför 2021. 

Vi på Dagligvarunytt kommer också att intensifiera vår bevakning av hållbarhetsfrågorna och ge större tyngd åt forskning och innovationer, för att du som läsare ska ha koll på nästa steg i branschens utveckling. Vi kommer också att vässa oss ytterligare i bevakningen av hela kedjan från jord till bord, och ge dig tips, inspiration och kunskap om vad som sker i både producent- och butiksled. 

Sist, men inte minst, tar vi ett nytt kliv i vår utlandsbevakning och lyfter in vinjetten Utblick i huvudtidningen. Där, och på vår webb dagligvarunytt.se, kan du följa utvecklingen i branschen runt om i världen och hålla koll på vad de stora internationella aktörerna har på gång – varje vecka.

Vad vill du läsa om under året som kommer? Hör gärna av dig till oss på redaktionen med dina tankar!

 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Gertrud Svensén

Chefredaktör och ansvarig utgivare

gertrud.svensen@bonniernews.se

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.