Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag14.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Ledare

Johan Östberg: Glöm inte bort handlarna när pandemin ska utvärderas

En större diskussion om ansvarsfördelning är nödvändig när åtgärder och agerande under coronapandemin ska utvärderas. Det är inte rimligt att politiker och myndigheter från en dag till en annan inför långtgående restriktioner som det sedan faller på handlare och butikschefer att genomföra, skriver Johan Östberg.

Publicerad: 17 maj 2021, 09:47

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Foto: Pontus Edman


Ämnen i artikeln:

Corona

Under coronapandemin har nästan alla aktörer fått ta ett större ansvar. Den enorma press som vården har utsatts för och arbetsförhållandena som det fört med sig är väl dokumenterade. I skolor och på universitet har lärare och elever försökt anpassa sig till nya undervisningsformer och ordningsmakten har lärt sig att upprätthålla snabbskrivna föreskrifter om hur många personer som får träffas samtidigt.

Det är rimligt att alla hjälps åt i en global kris. Och alla förstår nog att allt inte blir rätt från början när läget går från normalt till kaotiskt på några veckor. Men lika självklart är det också att det som gjordes under krisen måste utvärderas och analyseras i efterhand. Vad blev bra och vad blev mindre bra? Vilka åtgärder bör användas vid nästa kris och vilka bör undvikas?

Överlag har inte arbetsgivarnas situation i handeln lyfts fram speciellt mycket i de breda medierna under pandemin. Detta trots att de i många fall fått hantera radikalt vikande efterfrågan samtidigt som de ska upprätta maxgränser i butikerna och sätta sig in i nya regelverk för att söka permitteringsstöd liksom frågan om arbetsgivaransvar vid allmänfarliga sjukdomar.

LÄS MER: Larmet från butikerna – konflikterna ökar i butikerna 

Under det senaste året har Dagligvarunytt kontinuerligt skildrat hur corona har påverkat dagligvarubranschen ur olika perspektiv. Senast i förra veckan skrev vi om Ica Maxi i Kristianstad som fått kritik av Arbetsmiljöverket för att inte ha hanterat en smittad anställd på rätt sätt. Tidigare har vi skrivit om att bråk och stök har ökat i butikerna under pandemin.

I ljuset av hur pandemin har påverkat branschen är en större diskussion om ansvarsfördelning nödvändig. Det är inte rimligt att politiker och myndigheter från en dag till en annan inför långtgående restriktioner som det sedan faller på handlare och butikschefer att genomföra.

LÄS MER: Så kan butikerna hantera irritationen över restriktionerna 

Inga matbutiker har de resurser eller den utbildning som krävs latent inom organisationen; att stoppa smittspridning har i alla fall inte tidigare tillhört kärnverksamheten. Ofta har butikerna löst detta genom att köpa in tjänster från vaktbolag och för många handlar det om stora summor. Frågan behöver ställas om det verkligen är rimligt att butikerna ska bära den kostnaden eller om det egentligen är en samhällelig kostnad som borde tas gemensamt. 

 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Johan Östberg

Tf chefredaktör och ansvarig utgivare

johan.ostberg@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Corona

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.