Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Ledare

Gertrud Svensén: Företag måste jobba för att lyfta kvinnliga medarbetare

Jag var nog inte ensam om att få gåshud av Kamala Harris segertal som nyvald amerikansk vicepresident i lördags. Hur hon pratade om sin mamma, invandrare från Indien, som nog aldrig kunnat förutse att hennes dotter skulle stå där på podiet en dag

Publicerad: 13 November 2020, 08:43

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Foto: Shutterstock


Hur hon tänkte på de generationer av kvinnor som banat väg genom sin kamp. Hur hon konstaterade att valresultatet riktade ett tydligt budskap till alla små flickor i landet: att allt är möjligt.

Visst, det kan tyckas väl amerikanskt och långt från vår svenska verklighet. Men inte heller här har vi haft någon kvinna i den absoluta politiska toppen ännu.

Och vilket kön du har spelar fortfarande roll för hur dina karriärmöjligheter ser ut.

Enligt fackförbundet Ledarnas jämställdhetsrapport från 2017 är 37 procent av alla chefer i Sverige kvinnor. Det kan låta som en hyfsad andel, men om man tittar närmare på var de där kvinnorna finns blir skevheten tydlig. Inom vård och omsorg – traditionellt kvinnliga områden – är andelen kvinnliga chefer som högst. I mer manligt kodade branscher är kvinnorna på chefsposter betydligt färre. I handeln, där nästan hälften av de anställda är kvinnor, är endast tre av tio chefer kvinnor – till och med är lägre än snittet inom den privata sektorn.

Rapporten visar också att kvinnliga chefer i genomsnitt tjänar 6 500 kronor mindre i månaden än sina manliga kollegor. Dessutom är det tydligt att det så kallade glastaket är solitt: kvinnor kan nå en viss nivå på karriärstegen men sällan de allra högsta positionerna.

När Dagligvarunytts systertidning Market för några år sedan frågade chefer inom detaljhandeln om deras karriärplaner funderade drygt en tredjedel av kvinnorna på att byta bransch, de flesta av missnöje med karriärmöjligheterna och lönen.

I det här numret av Dagligvarunytt möter du Maria Olsson, som blev handlare redan vid 26 års ålder. Hon tycker att det är viktigt att hon som kvinnlig handlare syns – inte nödvändigtvis för att hon skulle göra saker bättre eller annorlunda än en man. Utan för att hon kan få andra kvinnor att ta steget.

Förebilder är viktiga. Men för att få verklig förändring krävs också att företagen jobbar systematiskt och målmedvetet för att undanröja hindren för sina kvinnliga medarbetare. Annars riskerar de att gå miste om en enorm potential. Och det vore dumt på så många sätt.

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Gertrud Svensén

Chefredaktör och ansvarig utgivare

gertrud.svensen@bonniernews.se

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.