Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Ledare

Fredrik Svedjetun: ”Fel och onyanserat i Aftonbladet om Icas vinster – de stora medierna missar det verkliga hotet”

Aftonbladet och andra medier matar ut en onyanserad och fördomsfull bild av giriga Ica-handlare som gör ”övervinster”. Det skriver Dagligvarunytts chefredaktör Fredrik Svedjetun – och ringar in de verkliga problemen hösten 2022. Ytterst handlar det om butiksdöd.

Publicerad: 3 november 2022, 09:17

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

”Vi får butiksdöd i Sverige om det inte ljusnar snart. Detta är det verkliga samhällsproblemet hösten 2022, inte att Ica-handlare redovisade sunda marginaler för två år sedan”, skriver Dagligvarunytts chefredaktör Fredrik Svedjetun.

Foto: GABRIEL LILJEVALL


Ämnen i artikeln:

Ica SverigeIca MaxiIca GruppenLågprisWillys

”Äldre har inte råd med mat – då gör Ica rekordvinster.” Som ett brev på posten kommer den rubriken i en ledare i Aftonbladet, där man hänvisar till en granskning i DN.

Aftonbladets Lovisa Arvidsson konstaterar att Ica-handlarna ”aldrig tidigare har tjänat så mycket pengar” och att det är ”stötande när handlare gör övervinster”. Sedan chattar hon om det hela med tidningens läsare, som inte är nådiga i sin kritik mot Ica.

”Det som blåses upp nu i medierna baseras på siffror från 2021, då vi varken hade energikris eller inflation”

Ledarskribenten återupprepar också uppgiften om att Ica Maxi Haninge ”nyligen” var först med att spränga ”den magiska miljardvallen”. Detta var en stor nyhet som toppade Aftonbladets sajt förra veckan. Lite intressant eftersom Maxi-butikens miljardkross gjordes under bokslutsåret 2020, vilket Dagligvarunytt berättade för över ett år sedan.

Att Ica-handlare tjänar pengar har alltid upprört människor och fått de stora medierna att gå i spinn. Trots att butikernas marginaler skulle få vilken McKinsey-konsult som helst att rynka på näsan. 

LÄS OCKSÅ: Icas kamp för att få tillbaka kunderna – vd:n öppnar för lågprisformat: ”Diskussionen är intensiv” 

Frågan är bara hur vi kan hamna här igen, med en så onyanserad bild av läget hösten 2022?

Jag skrev i en ledare i våras att branschen behöver förbereda sig för en växande debatt. Jag flaggade för att medierna kommer att granska butiker hårdare, samt att vi ”bara sett början på något som senare i år kan explodera i samhällsdebatten”.

Har Ica lyckats med att visa handlingskraft när det kommer till att möta den här anstormningen? Jag tycker inte det.

”Alla som tror att handlaren Fredrik Grindemark på Ica Maxi i Malmö gör 'övervinster' hösten 2022 räcker upp en hand”

Det som blåses upp nu i medierna baseras på siffror från 2021, då vi varken hade energikris eller inflation. Vi på Dagligvarunytt har löpande under hösten berättat om hur läget faktiskt ser ut just nu i dagligvarubranschen: 

Leverantörer, producenter och bönder har det stentufft – och vädjar till butikerna att höja priserna mer. 

Konsumenternas jakt efter lågpris gör att ingen butik kan höja mer än vad som är absolut nödvändigt. Ica jobbar i motvind, medan lågpriskedjorna slukar kunder. Faktum är dock att Willys har höjt priserna mest i år, medan Ica Maxi varit bäst på att hålla nere priserna.

LÄS OCKSÅ: Trippelhotet mot Ica-butikerna – vd:n slår larm: ”Väldigt många hör av sig och är förtvivlade” 

Butikernas marginaler äts upp helt av skenande kostnader. Vi berättade nyligen om Ica Maxi Cypressvägen i Malmö som fick en elräkning på nästan 1 miljon kronor för augusti månad, att jämföra med 130 000 kronor föregående år. Alla som tror att handlaren Fredrik Grindemark gör ”övervinster” hösten 2022 räcker upp en hand.

Alla experter är överens: Vi får butiksdöd i Sverige om det inte ljusnar snart. Många orter blir av med ”sin” butik och allt vad det innebär med försämrad service, ökat bilresande och utarmning av glesbygden. Dessutom riskerar tusentals människor att förlora jobbet. Detta är det verkliga samhällsproblemet hösten 2022, inte att Ica-handlare redovisade sunda marginaler för två år sedan.

LÄS OCKSÅ: Svart på vitt – här är siffrorna som orsakar Icas problem: ”Tappar tydligt inom prisvärde” 

Det här är också en bild som skulle kunna förmedlas i de breda medierna. I stället matas vi återigen med fördomsfulla uppgifter om ”giriga Ica-handlare” som slår vinstrekord samtidigt som pensionärer inte har råd att köpa mat.

Butikernas siffror kommer att se helt annorlunda ut när vi summerar 2022. Det rapporterar inte medierna om förrän hösten 2023. Varken Ica eller branschen kan fortsätta att rulla sina kommunikativa tummar fram till dess.

Har du ingen prenumeration på Dagligvarunytt? Lugn, det fixar du här.
Och
här kan du som prenumerant läsa tidningen digitalt.
Är du prenumerant och behöver ett inlogg kan du få hjälp
här.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik.svedjetun@bonniernews.se

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev