Få hela storyn
Starta din prenumeration
Ledare
Xtra är en klok satsning som ligger helt rätt i tiden. Men varför är inte alla med på tåget? Och vem sjutton kommer att söka på namnet ”X:-tra”? Det undrar Dagligvarunytts chefredaktör Fredrik Svedjetun.
Publicerad: 16 maj 2022, 11:31
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.
Foto: Gabriel Liljevall
Coops utrullning av lågpriskonceptet Xtra kunde inte komma mer lägligt. Efter flera år av lågprisboom intensifieras prisfajten ytterligare när matpriserna skenar och konsumenternas plånböcker blir allt tunnare.
Dagligvarunytt kan i det senaste numret av tidningen berätta mer ingående om hur planerna för Xtra ser ut – och vilka föreningar som lägger i den största växeln.
Sett till Lidls och Willys framfart råder det ingen tvekan om att Xtra har potential att bli en populär destination för många konsumenter. Samtidigt går det inte att bortse från att det finns inslag som gör att satsningen känns forcerad och inte hundraprocentigt genomtänkt.
LÄS OCKSÅ: Coops lågprisoffensiv går in i nytt skede – här är orterna där Xtra lanseras
Ta det här med namnet, till exempel. Jag försöker googla, söka i digitala nyhetsarkiv och på sociala medier om det nya lågpriskonceptet – men har svårt att hitta rätt. Inga medier, med något undantag, använder Coops stavning av namnet: ”X:-tra”. Det blir helt enkelt för konstigt och strider mot alla redaktionella språkregler.
De flesta skriver ”X-tra” medan vissa, som Dagligvarunytt, använder stavningen ”Xtra”. Säkert söker en också del på ”Extra” och får då fram butikskonceptet – också med röd logotyp – som försvann när Coop gjorde den första av flera upprensningar bland formaten i mitten av 2010-talet.
Xtra heter för övrigt Coops EMV-varumärke som inte ska sammanblandas med nya kedjan. Eller?
LÄS OCKSÅ: Experten ser mångmiljonpotential i Xtra-butikerna – om Coop lyckas
Vissa kanske tycker att det här är en struntsak, medan andra med fog kan anse att Coop återigen visar prov på slarv i kommunikations- och varumärkesarbetet. Att Coop sin vana trogen fortsätter att förvirra konsumenterna.
Som Dagligvarunytt tidigare har skildrat föregicks Xtra-satsningen av tidspress, interna stridigheter och bristande samsyn (läs vår granskning på dagligvarunytt.se).
I den här tidningen berättar vi att flera föreningar är fortsatt avvaktande, vilket gör att Xtra-utrullningen tappar momentum. Det blir liksom en okej bredsida i stället för en distinkt vristspark i krysset.
LÄS OCKSÅ: Försäljningsras, bråk och hot om avhopp – här är okända spelet bakom Coops nya storsatsning
Lidl och Willys framgångar bygger mycket på konsekventa, unisona budskap som hamrats in i huvudet på konsumenter över hela Sverige, från norr till söder. Hur kan Xtra lyckas med det när bara vissa delar av landet är med på tåget?
Men satsningen på Xtra är fortfarande i sin linda. Kanske blir det fart på fler föreningar om konceptet visar sig bli en succé på den nya, tuffare marknad som tornar upp sig vid horisonten. Du som läser Dagligvarunytt kommer att bli varse.
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.